پیامبر(ص) .چگونه از انگشتر استفاده می کرد؟

پرسش :

پیامبر(ص) .چگونه از انگشتر استفاده می کرد؟

 انگشتر

پاسخ .:

بر پایه[۱] احادیث متعدّد، .پیامبر اکرم(ص) انگشتر را به دست راست.[۲] و در انگشت کوچک خود مى کرده .اند.[۳] دو حدیث نیز گزارش کرده اند .که پیامبر(ص) افزون بر دست راست، .به دست چپ نیز انگشتر کرده اند، گرچه یکى .از این دو خبر، بدون سند،[۴] .و دیگرى با سند و مضمونى ضعیف است.[۵.]

 

انگشتر پیامبر(ص)، نگینى از .جنس خود انگشتر داشته و بیشتر احادیث، نقش آن .را «محمّد رسول اللّه » دانسته اند.[۶.] از برخى گزارش ها به دست مى آید که .پیامبر(ص) بیش از یک انگشتر و با .نقش هاى متفاوت داشته[۷] و از برخى.، تنها براى مُهر کردن نامه هاى رسمى خود، .استفاده مى نموده و آن را به دست نمى کرده .است.[۸]

 

بیشتر گزارش هاى موجود.، جنس انگشتر ایشان را از نقره دانسته اند.[.۹] یک حدیث نیز جنس انگشتر اصلى پیامبر(.ص) را از نقره دانسته؛ امّا مى گوید.: معاذ بن جبل براى ایشان انگشترى به هدیه آورد .که از آهن و روکش آن از نقره بود و .پیامبر اکرم آن را به دست نمود.[۱۰] .در الکافى نیز حدیثى هست که استفاده موقّت و کوتاه .مدّت انگشترى از طلا را به پیامبر(ص) .نسبت داده است ؛ ولى این حدیث، مشکل سندى .دارد[۱۱] و عالمان نیز به مضمون آن .عمل ننموده و برخى، آن را منسوخ و مخالف .اجماع فقیهان دانسته، و برخى، آن را توجیه .کرده اند.[۱۲] یکى از توجیه ها آن .است که پیامبر(ص) آن را به دست .کرد و بیرون آورد تا نشان دهد که به دست .کردن انگشتر طلا براى مردان حرام است.[۱۳] .روایت ترمذى به نقل از ابن عمر، مؤیّد خوبى .براى این توجیه است. او مى گوید:

.

إنَّ النَّبِىَّ(ص) صَنَعَ خاتَما مِن ذَهَبٍ.، فَتَخَتَّمَ بِهِ فى یَمینِهِ، ثُمَّ جَلَسَ عَلَى المِنبَرِ.، فَقالَ: إنّى کُنتُ اتَّخَذتُ هذَا الخاتَمَ فى یَمینى.، ثُمَّ نَبَذَهُ وَ نَبَذَ النّاسُ خَواتیمَهُم.[۱۴].

 

پیامبر(ص) انگشترى از طلا درست .کرد و آن را به دست راستش کرد و سپس .بر منبر نشست و فرمود: «من، این .انگشتر را پیش تر به دست راستم مى کردم» .و سپس آن را کنار نهاد و مردم نیز کنار .نهادند.

 

گفتنى است که پیامبر(ص.) به انگشتر خود که نام «اللّه » در .نقش آن بوده، احترام مى نهاد و به گاه .رفتن به دستشویى، آن را از دست خود بیرون .مى آورد.[۱۵]

 

 

[.۱] . به قلم فاضل ارجمند ، جناب آقاى .عبد الهادى مسعودى .

 

[۲] . .ر . ک : ص ۴۳۱ و ۴۳۳ ح ۱۲۲۹ ۱۲۳۲ .

 

[۳] . ر .. ک : ص ۴۳۳ و ۴۳۵ ح ۱۲۳۳ ـ .۱۲۳۵ .

 

[۴] . ر . .ک : ص ۴۳۳ ح ۱۲۳۱ .

 

[.۵] . ر . ک : الکافى : ج .۶ ص ۴۷۶ ح ۹ .

 

[۶.] . ر . ک : ص ۴۳۵ (نقش .انگشتر پیامبر(ص)) .

 

[۷.] . ر . ک : ص ۴۳۳ ح ۱۲۳۱ .و ص ۴۳۷ ح ۱۲۴۳ .

 

[۸.] . ر . ک : ص ۴۴۳ ح ۱۲۵۴ ..

 

[۹] . ر . ک .: ص ۴۳۳ ح ۱۲۳۳ و ص ۴۳۷ ح ۱۲۳۹ ۱۲۴۱ ونیز ، ر . ک : ص ۴۳۵ .نقش انگشتر پیامبر(ص) .

 

[.۱۰] . ر . ک : ص ۴۳۳ ح .۱۲۳۱ .

 

[۱۱] . الکافى : .ج ۶ ص ۴۷۶ ح ۹ . سند این حدیث .، به دلیل اشتمال بر سهل بن زیاد ـ که .به غلو متّهم شده ـ و نیز جعفر بن محمّد .قمى اشعرى ـ که توثیق ندارد ـ ، از صحّت .اصطلاحى برخوردار نیست .

 

[۱۲] . .ر . ک : وسائل الشیعه : ج ۴ ص .۴۱۲ ذیل ح ۵۵۶۷ ، مستند الشیعه ، نراقى : .ج ۴ ص ۳۵۸ .

 

[۱۳] .. مهذّب الأحکام فى بیان الحلال و الحرام ، عبد .الأعلى سبزوارى : ج ۵ ص ۳۰۷ .

 

.[۱۴] . سنن الترمذى : ج ۴ ص .۲۲۷ ح ۱۷۴۱ .

 

[۱۵] . .ر . ک : ص ۴۴۱ ح ۱۲۵۲ .

برای مشاهده کانال سنگ شناسی اینجا را کلیک کنید.

[metaslider id=20073]
امتیاز مقاله :
5/5

مطالب مرتبط

مخراج کاری

مخراج کاری چیست؟

مخراج کاری مقدمه: مخراج کاری یا گوهر نشانی یک شیوه و سبکی از ساخت زیورآلات می باشد که سنگ و نگین بر روی آن کار می شود. در این مطلب به مخراجکاری و کاربردهای آن پرداخته ایم. اگر اطلاعات کافی

ادامه مطلب »
تسبیح دست ساز در جواهری بینا

تسبیح های دست ساز در جواهری بینا

تسبیح دست ساز تسبیح دست ساز در جواهری بینا در طرح های زیادی وجود دارد. تسبیح هایی فوق العاده زیبا و فاخر برای تمامی سلیقه ها تسبیح دست ساز در انواع مختلفی ساخته می شوند که در این مقاله با

ادامه مطلب »
سفارش شرف الشمس

ثبت نام شرف الشمس 1403 و خواص آن

سفارش دعای شرف الشمس هر ساله ثبت نام شرف الشمس در سایت جواهری بینا انجام می گیرد. فقط کافیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. سنگ شرف الشمس خواص بسیار زیادی دارد. انگشتر شرف الشمس انگشتری می باشد

ادامه مطلب »

حرز امام جواد (ع) وخواص اعجاب انگیز آن از زبان حجت الاسلام فرحزاد

حرز امام جواد (ع) و خواص آن حرز امام جواد (ع) از حرزهای مجرب می باشد که به همراه داشتن آن همانند گنجینه ای گرانقدر برای شخص می باشد. صحبت های حجت الاسلام فرحزاد درباره معجزه حرز امام جواد (ع)

ادامه مطلب »