Telegram support Whatsapp support

انواع گارنت در طبیعت

چندین نوع مختلف گارنت در طبیعت موجود می باشد. این سنگ ها از لحاظ رنگ و خصوصیات ظاهری تفاوت های فراوانی با هم دارند. در ادامه انواعی از گارنت ها را می بینیم:

۱-     اسپسارتین Spessartine

 

ترکیب شیمیایی: سیلیکات آلومینیوم-منگنز

 

خصوصیات فیزیکی و نوری: نام آن از اسپسارت منطقه ای در آلمان که بلورهای آن یافت شد، مشتق شد. سنگ شناسان کسانی که ساختمان و ساختگاه سنگها را بررسی می کنند، اسپسارتین را سنگ خواندند اما بعدها آن را جزو سنگهای قیمتی در نظر گرفتند. اسپسارتین گارنت ها به رنگهای صورتی-نارنجی، قرمز-قهوه ای یا زرد مایل به قهوه ای است. خصوصیت جذب طیفی آنها تا حدی مرتبط با حضور منگنز است. اسپسارتین پائین تر از نور ماوراء بنفش و اشعه ایکس هستند.خصوصیاتی مانند پرحفره بودن، سنگین بودن در آنها وجود دارد که می تواند فقط توسط متخصصان کشف شود. هسونیت گارنت دارای رنگ مشابه با آن است اما دارای کمی تفاوت است که همان در ظاهرش تاثیر خواهد داشت.

 

محل پیدایش سنگها: اسپسارتین با کیفیت عالی پیدا می شود. بیشتر بلورهای آن در آلمان و ایتالیا به صورت کوچک یافت می شوند که در جواهر سازی مورد استفاده هستند اما مثال خوب آن در استرالیا، برمه، ماداگاسکار، نروژ و آمریکا موجود است. مقدار کمی از اسپسارتین های با کیفیت بالا در برزیل دیده شده اما دارای رنگ بسیار تیره هستند و فقط در جواهرات به کار برده می شوند.

۲-     آلماندین Almandine 

ترکیب شیمیایی:  سیلیکات آلومینیوم آهن

خصوصیات فیزیکی و نوری: آلماندین قرمز و پیروپ مقدار وسیعی از گارنت ها را شامل می شوند. آلماندن معمولا دارای رنگ قرمز اما تیره تر از قرمز خونی است. بلورهای تراش خورده دارای درخشندگی مشعشع است. اما شفافیتشان بعضی اوقات به رنگ آنها آسیب می رساند مانند زیرکن هالوس و سوزنی شکلهای زینتی یا کریستالهای میله ای در هورنبلندهای که بیشتر در گارنت آلماندنهای سریلانکا دیده شده است.

محل پیدایش سنگها: آلماندین به طور گسترده در سنگهای دگرگونی مانند میکاشیست های گارنت دنیا یافت می شود. هند بهترین منبع برای آلماندینهای با درجه کیفیت بالاست. دیگر مناطق شامل آفریقای جنوبی و آفریقای مرکزی، ماداگاسکار، تانزانیا و زامبیاست. مقدار زیادی از رسوبات آن در برزیل و سنگ های جواهرش با کیفیت خوب در اتریش یافت می شود. آلماندنهای اسکاتلندی غیر شفاف و دارای رنگ تیره در سطوح کوچک هستند.

۳-     آندرادیت Andradite 

ترکیب شیمیایی: سیلیکات آهن کلسیم

خصوصیات فیزیکی و نوری: آندرادیت گارنت ها دو نوع مختلف دارن که در جواهر سازی به کار برده می شوند. یکی از آنها لعل سیاه مات است که جواهرات سوگواری قابل استفاده می باشد و دیگری لعل سبز گارنت است که رنگ آن به دلیل حضور کروم است. بلورهای لعل سیاه معمولا در سیستم ددوکاهدرال متبلور می شوند. اکثر آندرادیت ها از نوع لعل سبز هستند که پراکندگی آنها از الماس بیشتر است اما سبز روشن آن به میزان کم موجود است و کمتر در جواهرات استفاده می شود. گارنت های دمانتوئید دارای خاصیت جذب طیفی با یکی از باندهای قوی است که به دلیل حضور آهن است.

محل پیدایش سنگها: مهمترین منبع برای دمانتوئیدهای کیفیت بالا کوههای اورال است. همچنین در زئیر و کره یافت می شود، اما با کیفیت پائین تر. ملانیت هم در ایتالیا و فرانسه مشاهده می شود.

۴-       پیروپ Pyrope

ترکیب شیمیایی: سیلیکات آلومینیوم منیزیم

خصوصیات فیزیکی و نوری: پیروپ ممولا قرمز است. رنگ آن به دلیل حضور آهن و مقداری کروم است. فلورسانس پیروپ زیر ماوراء بنفش است. پیروپ مقداری منیزیم دارد و این همچنین می تواند برای جدا کردن اسپینل استفاده شود. طیف جذبی پیروپ دارای خصوصیتی است که در آن ۳ باند تیره وجود دارد. در سنگهای قرمز روشن چک، اسلواکی، آریزونای امریکا و آفریقای جنوبی طیف کروم دارای یک باند نیمه باریک در نوار قرمز و یک باند پهن و عریض است.

محل پیدایش سنگها: پیروپهای جمهوری چک و اسلواکی در کنگلومراها، سنگهای ولکانیکی و در آلوویالهای گوناگون یافت می شوند اما به ندرت بلورهای خوبی دارند. بیشتر پیروپها در معادن الماس آفریقای جنوبی وجود دارد. پیروپهای روسیه دارای کیفیت بالا هستند. دیگر مناطق شامل آرژانتین، استرالیا، برزیل، برمه و تانزانیاست.

۵-       گروسولر گارنت Grossular Garnet

ترکیب شیمیایی: سیلیکات آلومینیوم کلسیم

خصوصیات فیزیکی و نوری: نام گروسولر مشتق شده از نام لاتین انگور فرنگی (gooseberries). گروسولر گارنت ها معمولا مات و غیر شفاف هستند و به مقدار کم در جواهرات استفاده می شوند. اما مقداری از آنها شفاف یا نیمه شفاف و اگر تراش داده شوند یک گوهر محسوب می شوند. هسیونیت گارنت ها قهوه ای مایل به زرد یا قرمز-نارنجی هستند و آن دسته ای هستند که خصوصیتشان شامل چرخش می باشد. گروسولر خالص بدون رنگ است.

محل پیدایش سنگها: هسیونیتها در سریلانکا، برزیل، کانادا، روسیه و آمریکا، گروسولر گارنت سبز در تانزانیا و مقداری در کنیا وجود دارد.

منبع مقاله: ایران گوهر

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 4٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هشت =

محصولات مرتبط در فروشگاه