Telegram support Whatsapp support

«حمید سبزواری »؛ پدر شعر انقلاب، غزل خداحافظی را سرود

در پی درگذشت حمید سبزواری شاعر معاصر و ملقب به پدر شعر انقلاب که در سن ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست ،جلسه ویژه‌ای در محل شورای شهر سبزوار با حضور اعضا و فرزند این شاعر معاصر برگزار شد و با توجه به وصیت نامه استاد سبزواری مقرر شد که پیکر این مرحوم در شهر سبزوار تدفین شود که بر این اساس مراسم تشییع پدر شعر انقلاب چهارشنبه هفته جاری در شهر سبزوار برگزار می‌شود. حمید سبزواری را پدر شعر انقلاب می‌دانند.چرا که هیچ شاعری به اندازه استاد حمید سبزواری در خدمت اهداف، آرمان‌ها و شخصیت‌های انقلاب نبوده است.از مهترین آثار این شاعر معاصر نیز می‌توان به سرود درد، سرود سپیده، سرودی دیگر و کتاب  “تو عاشقانه سفر کن” که مجموعه ۷۲ شعر در قالب‌های غزل ،قصیده و مثنوی است اشاره کرد.
جلسه ویژه ستاد درگذشت استاد سبزواری روز گذشته در شهر سبزوار برگزار شد که رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار درباره مراسم خاکسپاری استاد سبزواری گفت: این مراسم روز چهارشنبه هفته جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهرستان سبزوار برگزار می‌شود. کاظم کرامت با اشاره به این که اعضاء شورا و مسئولان شهر نظر یکسانی برای خاکسپاری استاد سبزواری در منزل کودکی ایشان ندارند،افزود: سه نقطه دیگر در شهر سبزوار که از نظر مکانی و موقعیت جغرافیایی دارای وضعیت بهتر و در شان این شاعر حماسی است به خانواده ایشان پیشنهاد شده است. وی افزود: در کنار مقبره ایشان موزه و فرهنگسرایی نیز در نظر گرفته شده که به محض جمع بندی نهایی در جلسه  ستاد ارتحال استاد سبزواری اقدامات لازم برای برگزاری مراسم نیز در دستورکار قرار می‌گیرد.
 
روحیه انقلابی 
“محسن ممتحنی” فرزند مرحوم استاد حمید سبزواری نیز درگفت و گو با خبرنگار خراسان رضوی گفت:  پدرم همیشه دغدغه و مشکلات مردم و اجتماع را داشت . اگر اشعار پدرم را مورد بررسی قرار دهیم، روحیه انقلابی ایشان را در اشعارشان می‌بینیم. ممتحنی با بیان این که اشعار استاد سبزواری همواره منطبق با حرکت جامعه بود تصریح کرد: نسبت به مسائل روز اجتماع حساس و به آنها واکنش نشان می‌داد و اگر اشعار ایشان را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که رویداد‌های مختلف کشور روی استاد تاثیر می‌گذارد.همین امر دلیلی بود بر این که استاد سبزواری برای آن اتفاق شعری را بسرایند. وی با اشاره به رابطه صمیمی مقام معظم رهبری و استاد حمید سبزواری ادامه داد:رابطه پدرم با رهبری معظم انقلاب یک رابطه ساده عاطفی نبود و ایشان از دوران قبل از انقلاب اسلامی با رهبرمعظم انقلاب در ارتباط بود.
 فرزند ارشد استاد سبزواری با بیان این که رهبر  معظم انقلاب در دوران تبعید همواره به منزل پدرم رفت و آمد داشتند، خاطرنشان کرد: استاد سبزواری در همان دوران نیز مهمترین دغدغه شان مردم و اجتماع و رفع مشکلات آنان بود. وی با اشاره به مراسم تدفین و تشییع استاد سبزواری نیز یادآورشد: مراسم تشییع و تدفین استاد سبزواری در شهر سبزوار به عنوان زادگاه و براساس وصیت ایشان برگزار می‌شود.وی افزود: در نشستی که با مسئولان شهر سبزوار در این زمینه داشتیم،مسائل مختلفی در زمینه برگزاری خاکسپاری استاد سبزواری مطرح شد که هنوز به جمع بندی نهایی در این حوزه نرسیده ایم. ممتحنی با بیان این که مسئولان شهر سبزوار محل‌های مختلفی را برای خاکسپاری استاد به ما پیشنهاد داده اند،عنوان کرد:گزینه اصلی و علاقه مندی خانواده استاد سبزواری در این زمینه خاکسپاری وی در محل منزل تولدش است.  وی گفت: هدف خانواده استاد سبزواری از این کار ایجاد یک موزه از آثار استاد سبزواری و فرهنگسرا برای تقویت بنیه فرهنگی شهرستان است. وی ادامه داد: البته بزرگان و مسئولان شهر معتقدند که محل منزل پدری استاد با توجه به وضعیت فعلی محل خوبی برای خاکسپاری ایشان نیست و به دنبال مکان دیگری در شان و درخور ایشان هستند.
سراینده شعر  “خمینی‌ای امام”
“حسین ممتحنی” فرزند عبدالوهاب متخلص به حمید سبزواری در سال ۱۳۰۴ در سبزوار چشم به جهان گشود. در واقع حمید، تخلص شعری او است. سبزواری از شاعران انقلاب اسلامی است که از دوران جوانی شعرهای زیادی را در وصف انقلاب سروده است.  وی قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته بود. او سرودن شعر را از ۱۴ سالگی آغاز کرد. استاد حمید سبزواری سراینده شعر معروف “خمینی‌ای امام” در استقبال از بازگشت امام خمینی (ره) به کشور و اشعار او همراه همیشگی روزهای دفاع مقدس بود. هفت دفتر از حمید سبزواری که به چاپ رسیده است به ترتیب عبارتند از:
سرود درد
سرود سپیده
کاروان سپیده
یاد یاران
گزیده ادبیات معاصر
به رنگ آمده دشمن
سرودی دیگر
۱۳۹۵۰۳۲۲۱۲۵۲۱۱۸۹۲_PhotoL (1)
 “روحش شاد و یادش گرامی”
اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − ده =

محصولات مرتبط در فروشگاه