Telegram support Whatsapp support

ده سنگ قیمتی که از الماس کمیاب ترند

الماس در بین سنگ های قیمتی، یکی از فراوان ترین هاست. ولی ده سنگ قیمتی دیگر وجود دارد که به مراتب از الماس کمیاب ترند. از جمله آن ها می توان به سنگ های قیمتی زیر اشاره کرد:

 

۱۰- پینیت (Painite):

در سال ۲۰۰۵ کتاب رکوردهای جهانی گینس پینیت را به عنوان کمیاب ترین سنگ قیمتی جهان معرفی کرد. این سنگ نخستین بار در میانمار توسط کانی شناس بریتانیایی آرتور پین در دهه ۱۹۵۰ کشف شد. پینیت امروزه به اندازه گذشته کمیاب نیست و معدن جدیدی از آن در کشور میانمار کشف شده است. اما با این وجود این سنگ هنوز هم یکی از کمیاب ترین سنگ های قیمتی در جهان می باشد.

سنگ پینتیت

۹- الکساندریت (Alexandrite)

الکساندریت یک جواهر خارق العاده است زیرا در نورهای متفاوت، رنگ های مختلفی ایجاد می کند. این جواهر در نور آفتاب رنگ سبز-آبی دارد و در نور لامپ های رشته ای به رنگ ارغوانی در می آید. اگر با چرخاندن یک جواهر در دست رنگ های متفاوتی از آن دیده شود به آن جواهر پلئوکروئیک می گویند. الکساندریت به شدت پلئوکروئیک است. الکساندریت از خانواده کریزوبریل است و زمرد هم در همین خانواده قرار می گیرد. خاصیت تغییر رنگ  در این سنگ قیمتی و کمیاب بودن این سنگ به دلیل وجود ترکیب نادری از مواد معدنی حاوی تیتانیم، آهن و کروم می باشد.
سنگ الکساندریت

۸- تانزانیت (Tanzanite)

تانزانیت ۱۰۰۰ بار از الماس کمیاب تر است. این سنگ قیمتی تنها در کوهپایه های کلیمانجارو یافت می شود. تانزانیت مانند الکساندریت تغییر رنگ های زیبایی دارد که به جهت تغییر آرایش کریستالی و نورپردازی ایجاد می شود. بر اساس تحقیقات بخش زمین شناسی دانشگاه کلتک این تغییر رنگ به علت حضور یون وانادیم است.

سنگ تانزانیت آبی

۷- بنتوئیت (Benitoite)

این سنگ قیمتی آبی رنگ همانطور که از نامش پیداست تنها در سرچشمه های رودخانه سن بنیتو در سن بنیتو کانتیِ کالیفرنیا یافت می شود. یکی از ویژگی های جالب این سنگ درخشش فلوئورسانس آن زیر نور فرابنفش است. نکته عجیب در مورد بنتوئیت این است که اگرچه در اوایل قرن بیستم کشف شد و برای دهه ها ترکیب شیمیایی آن شناخته شده بود اما منشاء رنگ و فلوئورسانس آن همچنان ناشناخته باقی مانده است.

سنگ بنتوئیت

۶- پودرتیت (Poudretteite)

نخستین نشانی ها از وجود پودرتیت در اواسط دهه ۱۹۶۰ در کوهستان سنت هیلاری در کِبِک یافت شد. اما تا سال ۱۹۸۷ به طور رسمی به عنوان یک کانی جدید شناخته و کشف نشده بود. تا بالاخره در سال ۲۰۰۳ به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. بنابر منابع اطلاعاتی انسان های کمی نمونه هایی از این کانی را یافته اند و بسیاری حتی نام آن را نشنیده اند.

سنگ پودرتیت

۵- گراندیدریت (Grandidierite)

این کانی سبز – آبی تنها در ماداگاسکار یافت می شود. این کانی همانند الکساندریت و تانزانیت چند رنگ است و توانایی عبور دادن رنگ های آبی، سبز و سفید را دارد.

Grandidierite

۴- الماس قرمز (Red diamond)

الماس قرمز از نظر فنی الماس است. الماس در رنگ های مختلفی در طبیعت وجود دارد که بر اساس فراوانی به ترتیب عبارتند از: زرد، قهوه ای، بی رنگ، آبی، سبز، سیاه، صورتی، نارنجی، بنفش و قرمز. بزرگترین الماس قرمز روی زمین به نام موسایف قرمز وزنی معادل ۵٫۱۱ قیراط (تقریبا ۱ گرم) دارد.

سنگ الماس قرمز

۳- ماسگراویت (Musgravite)

این کانی برای نخستین بار در سال ۱۹۶۷ در ناحیه ماسگریو در جنوب استرالیا کشف شد ولی در مقادیر اندک در گرینلند، ماداگاسکار و جنوبگان نیز یافت می شود. کشف نمونه ای از این کانی که به اندازه کافی برای برش دادن خالص و بزرگ باشد تا سال ۱۹۹۳ گزارش نشده است. و تا سال ۲۰۰۵ تنها ۸ نمونه با این ویژگی از این کانی به دست آمده است.

سنگ ماسگراویت

۲- ژرمژوئیت (Jeremejevite)

ژرمژوئیت برای نخستین بار در پایان قرن ۱۹ در سیبری کشف شد. نمونه های با کیفیت جواهر (با اندازه و خلوص مناسب) ژرمژوئیت در نامیبیا یافت شدند. تصویر زیر بزرگ ترین ژرمژوئیت تراش داده شده را با وزن ۶۰ قیراط  (۱۲ گرم) نشان می دهد.

سنگ ژرمژوئیت

۱- بریل قرمز (Red Beryl)

بریل قرمز (زمرد قرمز یا زمرد مخملی) نخستین بار در سال ۱۹۰۴ مورد بررسی قرار گرفت. از نظر ترکیب شیمیایی این ماده نزدیک زمرد و آکوامارین بوده ولی از هر دو این کانی ها کمیاب تر است. رنگ قرمز این کانی به علت وجود یون های +Mn3 می باشد. این کانی در بخش های محدودی از یوتا و نیومکزیکو یافت می شود و با روش های اقتصادی استخراج آن امکان پذیر نیست. بنابر تخمین ها یاقوت هایی با کیفیت مشابه ۸۰۰۰ بار فراوان تر از بریل قرمز هستند. در نتیجه قیمت بریل قرمز به ازای هر قیراط ۱۰ هزار دلار تخمین زده می شود.

سنگ بریل قرمز

فروشگاه جواهری بینا اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی نقره در ایران میباشد.

0915-1000-800

همچنین میتوانید با فالو کردن پیج جواهری بینا از جدید ترین تخفیفات با خبر شوید.

https://www.instagram.com/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاوره و خرید هرچه بهتر از اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی جواهرات نقره به سایت جواهری بینا مراجعه کنید.

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (20 امتیاز, میانگین: 3٫10 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

9 دیدگاه

  1. سلام چند تکه سنگ 30 یا50 گرمی دارم که هنگار خط کشی شده است رنگ صورتی خیلی جالبه قهوه ای روشن که پوسته نازک دارد کمی تراش بخورد نقره ای روشن با کیفیت میشه ممنوع می شم اسمشان را اعلام بفرمایید

  2. با سلام
    از مطالب کامل و پر فیض شما در سایت خیلی ممنونم .

  3. Wow😶😶😶😶

  4. مثل همیشه عالی و مفید بود. متشکر

  5. اگر میشه تلفنی بگذارید که به تلگرام وصل باشه تا برایتان عکسهای جالبی ارسال کنم

    • سلام دوست عزیز، شما می توانید عکس هایی که خودتان از جواهرات عکاسی می کنید در قسمت فستیوال عکاسی جواهری بینا بفرستید.
      در دوره سوم فستیوال عکاسی جواهری بینا به تمامی عکس های ارسالی تایید شده بینا بن تعلق خواهد گرفت.
      برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کنید:
      http://www.javaheribina.com/festival/index.php

  6. سلام،
    مطلب “۱۰ سنگ قیمتی” شما عزیزان، برای بنده جدید، جالب و علمی بود که از مطالعه آن لذت بردم.
    بسیار متشکرم

محصولات مرتبط در فروشگاه