Telegram support Whatsapp support
ماهی طلا در گنجینه آمودریا

ماهی طلا در گنجینه آمودریا

در دهه های آخر قرن نوزدهم میلادی مجموعه ای ارزشمند از سکه ها، آثار طلا و نقره ای در نیایشگاهی درمنطقه تخت قباد، نزدیک رودجیحون ـ آمودریا ( پر آب ترین رود آسیای میانه) کشف شد .
این گنجینه متعلق به زمان امپراطوری پارس ها می باشد که از مصر و دریای اژه تا افغانستان و دره سند را در اختیار خود داشته است .
گنجینه آمودریا، مجموعه ۱۷۰ شی از دستبند و بازوبند، پلاک های طلا و نقره با نقش برجسته، ارابه طلایی با چهار اسب و قطعات بسیار زیبا و هنرمندانه به جای مانده از دوره هخامنشیان تشکیل شده که امروز در موزه بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود .
در میان آثار موزه بریتانیا، ماهی زرینی به چشم می خورد که یکی از اشیای ارزشمند گنجینه ی جیحون است . این ماهی که فلس ها و باله های آن بسیار ظریف و هنرمندانه کار شده و درون دهان ماهی حفره ای به صورت یک لوله تو خالی وجود دارد . این سوراخ احتمالا جایی برای عطر یا روغن بوده که درش را با یک چوب پنبه می بستند . جالب است که موزه بریتانیا، این ماهی زرین را در سال ۲۰۰۴ در نمایشگاهی به نام  نوروز و هفت سین در معرض دید عموم قرار داد .

ماهی طلا در گنجینه آمودریا ماهی طلا در گنجینه آمودریا

چرا این گنجینه ارزشمند باید در موزه های خارجی باشد ؟؟؟
یکی از فرماندهان ارتش انگلیس به نام « کاپیتن برتون » در اواخر قرن نوزدهم، در میانه راه پیشاور به کابل تعدادی بازرگان را میبیند که اسیر دست راهزنان بودند . وی آن ها را نجات داده و در همین زمان از موضوع گنجی که به همراه بازرگانان بود، باخبر شد . پس از آن « برتون » تعدادی از اشیای گنجینه را خریداری کرد و به انگلیس برد . از سویی دیگر سراگوستوس فرانک مدیر موزه انگلیس با خریداری تکه هایی دیگر در راولپندی پاکستان و نقاطی از هند، توانست مجموعه آمودریا را تکمیل کند . بدین گونه، گنجینه ارزشمند آمودریا زینت بخش موزه های بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت شد .

قدمت : قرن ۵ تا ۴ قبل از میلاد ( هخامنشی)
جنس : طلا
ابعاد : طول ۲۴٫۵ سانتی متر؛ ارتفاع ۶٫۵ سانتی متر؛ عرض ۵ سانتی متر
وزن : ۳۷۰ گرم
محل کشف : تخت قباد
محل نگهداری : موزه بریتانیا، لندن

منبع : کارناوال

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + سه =

محصولات مرتبط در فروشگاه