Telegram support Whatsapp support

ساخت انگشتر چوبی با سنگ های تزیینی

انگشتر چوبی با سنگ های تزیینی بسازید .

روش‌های مختلفی برای ساخت حلقه و انگشتر چوبی وجود دارد . برخی از این روش‌های ناکارآمد هستند و برخی دیگر نیاز به ابزار حرفه ای و گران دارند . در این ساختنی به شما یاد می‌دهیم که چطور با روکش چوب ارزان و ابزارهایی که در هر خانه ای پیدا میشوند، انگشتر چوبی بسازید .

ساخت انگشتر چوبی با سنگ های تزیینی

اگر می‌خواهید انگشترتان خیلی مقاوم بشود باید از یک حلقه چوبی به عنوان پایه استفاده کنید و روکش‌ها را روی آن وصل کنید . انگشتر چوبی که با کمک این آموزش ساخت می‌سازید، با سنگ تزیین شده است . قرار دادن سنگ تزیینی داخل انگشتر چوبی خیلی ساده است اما تاثیر زیادی روی ظاهر انگشتر دارد .

گام اول : وسایل مورد نیاز

۱ . روکش چوب (روکش‌ها نباید آنقدر سفت باشند که نشوند)
۲ . خط کش مثلثی یا معمولی
۳ . کاتر یا تیغ نازک و تیز
۴ . ظرف برای جوشاندن آب
۵ . یک میله به اندازه انگشت (برای پیچاندن روکش‌ها دور آن)
۶ . چسب نواری
۷ . کش
۸ . کاغذ سنباده
۹ . درمل (اختیاری)
اگر بخواهید به انگشتر چوبی سنگ تزیینی هم اضافه کنید، به وسایل زیر هم نیاز دارید :
۱ . سنگ (شکلش مهم نیست) می‌خواهیم آن را خرد کنیم .
۲ . هاون و چکش
۳ . اپوکسی
۴ . خلال دندان
۵ . سوهان فلزی

گام دوم : چوب را شکل بدهید .

 

ابتدا باید با کمک یک خط کش روکش‌های چوب را به نوارهای باریک تقسیم کنید . اگر کاتر یا تیغ تان به اندازه کافی تیز نباشد، نمی‌توانید روکش‌ها پاره میشوند . بعد از بریدن نوارها، باید دو سر نوار را سنباده بزنید . سر نوارها باید کاملا نازک بشود؛ در غیر اینصورت وقتی آنها را بپیچید خیلی پیچ میخورند و سفت نمی‌شود . در ضمن با اینکار پنهان کردن درزهای روی انگشتر هم ساده تر میشود .

اگر می‌خواهید انگشتر را با سنگ تزیین کنید، باید دو نوار روکش نازک را طوری ببرید که هر دو روی نوار روکش اصلی قرار بگیرند و بین آنها بقدری فاصله باشد که بتوانید تکه‌های سنگ را قرار بدهید . روش ساده تر این است که یک نوار کلفت ببرید و آن را از یک سوم ابتدایی به دو قسمت تقسیم کنید (به تصاویر دقت کنید) . یک سر نوار را سنباده نزنید و سری که دوتا شده را با سنباده نازک تر کنید . به این ترتیب می‌توانید روکش پایه و روکش‌های رویی را از یک نوار استفاده کنید .

برای اینکه بتوانید روکش‌ها را بپیچانید تا شکل حلقه بگیرند، دو راه دارید : جوشاندن در آب یا گذاشتن بین دستمال خیس . روش اول بهتر و سریعتر جواب میدهد . مدت زمانی که روکش‌ها را در آب داغ می‌گذارید بستگی به جنس روکش دار د. اما معمولا ۱۰ دقیقه کافی است . وقتی روکش‌ها آنقدر نرم شدند که بتوانید آنها را بدون ترک برداشتن دور میله بپیچید، آماده هستند . روکش‌ها را از آب داغ بیرون بیاورید و صبر کنید تا سرد بشوند .

حالا باید لوله ای پیدا کنید که قطر خارجی آن به اندازه انگشت تان باشد . بجای میله می‌توانید از هر چیز استوانه ای دیگر که سطح صاف داشته باشد هم استفاده کنید .
اگر می‌خواهید رنگ داخل و بیرون انگشترتان با هم فرق داشته باشد، در این مرحله فقط روکشی که برای داخل انگشتر انتخاب کرده اید را دور میله بپیچید . اگر هم می‌خواهید انگشتر چوبی تان سنگ داشته باشد، حواستان باشد که ابتدا قسمت یک تکه یا همان روکش پایه را دور میله بپیچید . اگر هم از روش اول برای بریدن نوارها اضافه کرده اید، نوارهای نازک روی انگشتر را کنار بگذارید برای بعد .

وقتی روکش‌ها را دور میله چسبانید، روی آن چسب نواری بزنید تا شکل بگیرد .

گام سوم : روکش‌ها را بهم بچسبانید .

 

استحکام و دوام انگشترهایی که با این روش می‌سازید، بیش از هر چیز به کیفیت چسبی که استفاده می‌کنید بستگی دارد . بهترین نوع چسب قطره ای که پیدا کردید را استفاده کنید . این نوع چسب کمی‌هم درخشش به نوارهای روکش چوب میدهد که ظاهر انگشتر را بهتر میکند .

بعد از ۵ دقیقه چسب نواری روی روکش‌های دور میله را باز کنید . حالا روکش کمی‌پپچ خورده اما بهم نچسبیده است . کارتان را از وسط شروع کنید و دوباره آن را محکم دور میله بپیچید . وقتی یک حلقه شکل گرفت، کمی‌چسب (کمتر از یک قطره) روی روکش و درست جایی که قسمت باز به قسمت پیچیده شده میرسد، بریزید و آن را پخش کنید . حالا روکش را سفت دور میله بپیچید . چند ثانیه روی چسب را سفت نگه دارید و وقتی رها کنید که دو لایه روکش بهم چسبیده باشند . وقتی برای اولین بار به روکش چسب می‌زنید باید خیلی دقت کنید چون ممکن است روکش را به میله بچسبانید . اگر نگران چسبیدن روکش به لوله هستید می‌توانید قبل از شروع کار دور میله را با کاغذ روغنی بپوشانید یا می‌توانید در حین زدن اولین لایه چسب، چندبار روکش را روی لوله بالا و پایین ببرید تا مطمئن شوید حلقه به لوله نچسبیده است .

همین طور لوله کردن روکش را ادامه بدهید؛ یک حلقه بسازید، روی آن چسب بزنید و پخش کنید و حلقه دوم را روی آن بسازید. هربار که یک لایه جدید دور لوله می‌پیچید فشار دست تان را بیشتر کنید تا لایه‌های روکش خوب بهم بچسبند. هیچ قسمتی را بدون چسب یا خالی نگذارید. انگشتر چوبی وقتی قشنگ میشود که هیچ لایه یا شکافی بدون چسب باقی نمانده باشد.

رطوبت روکش‌ها کمک میکند چسب سریعتر عمل کند؛ به همین خاطر نباید خیلی بین این مرحله و مرحله قبل فاصله بیاندازید. با خشک شدن روکش انعطاف پذیری آن هم کم میشود و احتمال خرد شدن یا ترک برداشتن نوارها وجود دارد. پست بین کارتان وقفه نیاندازید .

اینکه چه میزان چسب نیاز دارید، به عوامل مختلفی مثل جنس روکش، میزان رطوبت آن و نوع چسب بستگی دارد. باید چندبار با روکش‌های چوبی کار کنید تا میزان چسب مناسب دست تان بیاید. اگر چسب خیلی زیاد باشد از بین لایه‌های روکش بیرون میزند و به میله و دست تان می‌چسبد. اگر هم خیلی کم باشد بین لایه‌ها شکاف ایجاد میکند .

اگر می‌خواهید انگشتر چوبی تان دو رنگ باشد، حالا باید روکش دوم را دور میله بپیچید . دقت کنید که این روکش‌ها را تا وقتی استفاده نمی‌کنید نباید از آب بیرون بیاورید. روکش دوم را دور روکش پایه بپیچید و روی آن چسب نواری بزنید . چند دقیقه صبر کنید و سپس چسب را باز کنید . حالا می‌توانید روکش دوم را با همان روش روی روکش پایه بچسبانید .

اگر از نوار روکش دو تکه برای گذاشتن سنگ روی انگشتر استفاده می‌کنید هم باید به همین ترتیب پیش بروید . نواری که بریده اید را دور روکش پایه بپیچید و با چسب آن را سفت کنید . چند دقیقه بعد چسب را باز کنید و چسباندن آن را به روکش پایه شروع کنید . کارتان را از سر روکش شروع کنید و سپس دو قسمت آن را جداگانه به یکدیگر بچسبانید .

اگر چسبی که استفاده می‌کنید بعد از خشک شدن کمی‌سفید میشود، لایه آخر را نچسبانید و تا مراحل بعد صبر کنید . البته بهتر است از این نوع چسب استفاده نکنید اما اگر استفاده می‌کنید چسباندن تکه آخر روکش را در مرحله سنباده کاری انجام بدهید .

وقتی چسب خشک شد، می‌توانید آن را از داخل لوله بیرون بیاورید . حلقه چوبی را کنار بگذارید تا چسب بین لایه‌ها کاملا خشک بشود . قبل از سنباده کاری را شروع کنید، چسب بین لایه‌ها باید کاملا خشک بشود . خشک شدن چسب بین لایه‌های روکش چند ساعت طول می‌کشد .

گام چهارم : حلقه را تمیز کنید .

 

حالا باید لایه آخر روکش را هم به بقیه لایه بچسبانید . در این مرحله روکش کمی‌خشک شده و کار چسباندن روکش کمی‌سخت تر میشود . سر روکش را کمی‌سنباده بزنید، زیر آن چسب بزنید و چند ثانیه با دست یا هر چیز دیگر آن را نگه دارید . اینکه محل چسبیدن سر روکش به بدنه چقدر دیده بشود به جنس روکش بستگی دارد . البته این درز با سنباده کاری کامل از بین میرود .

برای سنباده کاری و صاف کردن انگشتر چوبی می‌توانید از درمل یا کاغذ سنباده استفاده کنید . البته استفاده از درمل کار را ساده تر و تمیزتر میکند . کارتان را از لبه‌های حلقه شروع کنید . هرچه در مرحله پیچاندن روکش دور میله بیشتر دقت کرده باشید، لایه‌ها بیشتر روی هم تراز هستند و سنباده کاری آنها ساده تر میشود . اگر درمل ندارید، می‌توانید سنباده را دور یک میله بپیچید . بعد از لبه‌ها سراغ لبه‌های تیز انگشتر چوبی و داخل آن بروید. اگر نمی‌توانید سنباده را داخل حلقه فرو کنید، از یک سوهان فلزی استفاده کنید . اگر وسط انگشتر برای قرار گرفتن خرده‌ها سنگ شیار دارد، باید داخل شیار را هم با سنباده صاف کنید . کار سنباده کاری را آنقدر ادامه بدهید که از شکل ظاهری انگشتر چوبی راضی شوید و آنطور بشود که دلتان میخواهد .

اگر از کاغذ سنباده استفاده می‌کنید باید بیشتر دقت کنید و از سنباده‌های سفت و نرم استفاده کنید .

گام پنجم : سنگ‌ها را اضافه کنید .

 

اگر نمی‌خواهید انگشترهای چوبی را با سنگ تزیین کنید، به مرحله بعد بروید .

نحوه کار در این مرحله بستگی به شکلی دارد که برای انگشتر چوبی در نظر گرفته اید . اگر می‌خواهید روی انگشتر با سنگ دایره‌های رنگی ایجاد کنید، باید با درمل روی انگشتر را سوراخ کنید . البته منظورمان از سوراخ یک حفره سطحی و کم عمق است . برای ایجاد این حفره می‌توانید از مته‌های خیلی دریل یا درمل استفاده کنید .

سنگ‌هایی که دارید را داخل‌هاون بریزید و آنقدر بکوبید تا کاملا پودر بشود . می‌توانید پودر سنگ‌های مختلف را با هم ترکیب کنید . این پودر را روی یک تکه کاغذ تاخورده نگه دارید .

حالا یک تکه کاغذ دیگر بردارید و روی آن چسب اپوکسی را با خلال دندان مخلوط کنید. چسب اپوکسی معمولا دو قسمتی یا دوقلو عرضه میشود که خودتان باید آن را مخلوط کنید . وقتی چسب‌ها را خوب با هم مخلوط کردید، کمی‌پودر سنگ روی آن بریزید و دوبار با هم مخلوط کنید .

حالا مخلوط اپوکسی و چسب را با خلال دندان داخل سوراخ‌های روی انگشتر بریزید . کمی‌وازلین روی انگشت تان را بزنید و با آن روی روی سوراخ‌ها را صاف کنید . حواستان باشد که نباید خیلی داخل سوراخ را خالی کنید .

صبر کنید تا مخلوط اپوکسی و پودر سنگ کاملا خشک بشود . ۲۴ ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید مخلوط داخل سوراخ‌ها کامل خشک شده است . بعد از خشک شدن می‌توانید روی انگشتر چوبی را سنباده بزنید تا مطمئن بشوید کاملا صاف است . آنقدر سنباده بزنید که برآمدگی پودر سنگ داخل سوراخ‌ها از بین برود و با سطح انگشتر تراز بشود . می‌توانید ابتدا از سوهان فلزی استفاده کنید و سپس کارتان را با کاغذ سنباده ادامه بدهید .

برای طرح خطی هم روش کار دقیقا به همین شکل است . داخل شیار روی انگشتر را با مخلوط اپوکسی و پودر سنگ پر کنید، صبر کنید تا خشک بشود و سپس آن را سنباده بزنید و کاملا با سطح انگشتر تراز کنید .

گام ششم : انگشتر چوبی را پرداخت کنید .

 

روش‌های مخلتفی برا پرداخت انگشتر چوبی وجود دارد . می‌توانید از لاک جلا، موم عسل، روغن زیتون یا روغن جلا استفاده کنید . پیشنهاد ما ترکیب روغن زیتون و موم عسل یا چسب قطره ای است . استفاده از چسب قطره ای برای پرداخت انگشتر چوبی مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها ضدآب کردن انگشتر است . البته نمی‌توانید از هر نوع چسب قطره ای استفاده کنید . اگر چسبی دارید که بعد از خشک شدن کاملا شفاف می‌ماند، سراغ روغن نروید از همان استفاده کنید .

انگشتر را با موچین در دست تان نگه دارید و روی آن چسب بزنید . چسب را کاملا یکدست روی انگشتر پخش کنید و همانطور در دست تان نگه دارید تا خشک بشود . روی چسب فوت نکنید چون رطوبت نفس تان میتواند چسب را سفید کند . اگر اتفاقی چسب سفید شد، می‌توانید کمی‌سنباده کاری کنید و سپس دوباره چسب زدن را شروع کنید . وقتی چسب خشک شد، قسمت‌هایی که بدون چسب مانده را هم چسب بزنید و صبر کنید تا خشک بشود .

نرم ترین سنباده ای که دارید را بردارید و با آن روی انگشتر را سنباده بزنید . این سنباده کاری برای یکدست کردن پوشش روی انگشتر است؛ پس زیاده روی نکنید و به روکش براق انگشتر چوبی آسیب نزنید . اگر قسمتی را بیش از حد سنباده زدید، یکبار دیگر به آن قسمت چسب بزنید و صبر کنید تا خشک بشود .

انگشترهای چوبی آماده اند .

 

برای ساخت این انگشترهای زیبا فقط به یک ورق روکش چوب و کمی‌صبر و حوصله نیاز دارید . می‌توانید انگشترها را چند رنگ درست کنید یا با پودر سنگ طرح‌های مختلف روی آن بیاندازید .

این انگشترهای چوبی بسیار بادوام هستند و اگر از چسب برای پرداخت آنها استفاده کرده باشید، ضدآب هم میشوند . البته قرار است دست تان به مدت طولانی زیر آب باشد، بهتر است انگشتر چوبی را از دست تان دربیاورید . اگر می‌خواهید این انگشتر را به کسی هدیه بدهید، پیشنهاد ما این است که آن را در این جعبه چوبی بگذارید .

منبع : ساختنی

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 20 =

محصولات مرتبط در فروشگاه