Telegram support Whatsapp support

عوارض سیگار کشیدن در نوجوانی

عوارض سیگار کشیدن در نوجوانی

عوارض سیگار کشیدن در نوجوانی

سیگار کشیدن نوجوانان در کوتاه مدت بر روی دستگاه تنفسی آنها تأثیر می گذارد و موجب بروز اختلالات تنفسی گوناگون از جمله: تنگی نفس، آسم، بیماریهای ریوی و بد بوئی دهان فساد زودرس دندانها و بیماریهای گوارشی و… می شود و در دراز مدت نیز موجب تقویت عادت زشت سیگار کشیدن و ابتلاء به بسیاری از بیماری های مزمن و خطرناک دیگر می شود.

کوتاهی قد :

سیگار کشیدن جوانان منجر به کوتاهی قد و عدم تناسب اندام و جثه آن ها گشته و رشد بدنی و عملکرد سیستم عصبی و دستگاه های درونی آن ها را مختل می کند.

تغییر رنگ پوست:

سیگار کشیدن به‌مرور پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌کند. به همین دلیل، ‌بعضی از سیگاری‌ها رنگ‌پریده به نظر می‌رسند و رنگ پوست بعضی از آنان هم حالت ناهموار پیدا می‌کند. این تغییرات می‌توانند در سنین جوانی هم شروع شوند. بنابراین، هرچه سیگار کشیدن را زودتر شروع کنید، سریع‌تر به پوست خودتان آسیب می‌رسانید.

افتادگی بازوها و سینه‌ها:

سیگار کشیدن فقط به ظاهر صورت آسیب نمی‌رساند، بلکه می‌تواند به حالت بدن هم صدمه بزند. وقتی که قابلیت ارتجاعی پوست از بین می‌رود، قسمت‌های شاداب و سفت بدن شروع به افتادگی می‌کنند. بازوها و سینه‌ها، دو بخش مهم از بدن هستند که به این مشکل مبتلا می‌شوند. محققان می‌گویند که سیگار کشیدن، علت اصلی در افتادگی سینه‌ها است.

دندان‌ها و لثه‌های آسیب‌دیده:

زردی دندان‌ها، یکی از بدترین و واضح‌ترین اثرات سیگار کشیدن در درازمدت است، اما مساله فقط به تغییر رنگ دندان‌ها محدود نمی‌شود. افراد سیگاری معمولا بیشتر به بیماری لثه، بوی بدن دهان به‌طور مزمن و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان مبتلا می‌شوند. به‌علاوه، شانس از دست دادن دندان‌ها برای افراد سیگاری، ۲ برابر بیشتر از دیگران است.

ریزش مو بدن و سر:

هم زنان و هم مردان با افزایش سن، به ریزش موها مبتلا می‌شوند. با این‌حال، سیگار کشیدن می‌تواند این فرآیند را تسریع کند. حتی بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد سیگاری بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به طاسی مواجه هستند. محققان تایوانی هم سیگار کشیدن را به‌عنوان یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به الگوی طاسی مردانه در بین مردان آسیایی شناسایی کرده‌اند.

رده سنی شروع اعتیاد :

جوانان کشور،‌ خصوصاً در سن ۱۰ تا ۱۵ سال، هدف اصلی برای ترغیب به کشیدن سیگار و سپس اعتیاد به مواد مخدر می باشند. لذا سیگار را در نوجوانان می توان دریچه و مقدمه ورود به سایر اعتیادها و سایر بزهکاریهای اجتماعی نامید. (آمار و مدارک و فیلم های مستند این حقیقت تلخ را نشان می دهند.) و باید توجه جدی نمود که هر نخ سیگار تیری بر قلب نوجوان و مرکز عاطفه، اراده،‌ شرافت، و عفت اوست و بدانیم که: «شرافت مرد و عفت زن همچون کبوتر هایی هستند که چون از مأمن و مأوای خود جستند دیگر باز نمی گردند!

دود سیگار :

اگر مسموم نمودن آب یا غذای دیگران ممنوع و حرام است، آلوده کردن هوای تنفسی اطرافیان با دود مسموم سیگار به مراتب بد تر است، چون، آدمی می تواند مدت زمانی از خوردن آب یا غذای آلوده خودداری نماید،‌ ولی خودداری از تنفس هوای آلوده هرگز ممکن نیست

عوارض سیگار کشیدن در نوجوانی

شاید هیچ راهی برای دستیابی به چشمه جوانی وجود نداشته باشد، اما قطعا راه‌هایی هستند که انسان‌ها را پیرتر و پیرتر می‌کنند. سیگار کشیدن، یکی از همین راه‌ها است که روی پوست، دندان‌ها و موها تاثیر منفی می‌گذارد و افراد را پیرتر می‌کند. حتی مسائل مهمی ماند قدرت باروری، قوای قلب، ریه‌ها و استخوان‌ها نیز از سیگار کشیدن تاثیر می‌پذیرند.

پیشنهاد جواهری بینا :

خواص سنگ آمتیست

۱- محافظت در برابر امواج منفی و جذب امواج مثبت

۲- ضد استرس، اضطراب و آرامش بخش می باشد.

۳- از بین برنده خشم، عصبانیت و ترس و اندوه است.

۴- اراده را تقویت می کند و اعتماد به نفس را بالا برده و نیز جهت مدیتیشن مناسب است و قدرت تمرکز را زیاد می کند.

۵- جهت ترک عادات ناپسند مناسب است. (در گذشته از آمتیست جهت ترک شرابخواری استفاده می کردند.)

۶- آمتیست را در گوشه ای از اتاق یا محل کارخود قرار دهید تا علاوه براینکه انرژی مثبت در فضا، ذهن و روح شما پراکنده شود، به تعادل و آرامش برسید و از تشویش و استرس و هراس دور گردید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

محصولات مرتبط در فروشگاه