Telegram support Whatsapp support

تاریخچه توپاز

اکثر کارشناسان روی این موضوع توافق دارند که نام توپاز از Topazios (نام قدیمی جزیره ای در یونان واقع در دریای سرخ)می آید. (این جزیره هرگز توپاز تولید نکرده اما یک زمانی منبع پریدوت (peridot) بود که قبل از توسعه کانی شناسی مدرن، با توپاز اشتباه گرفته می شد.) برخی از محققان منشا این نام را تا سانسکریت (یک زبان باستانی هند) و کلمهtopas  یا tapaz، به معنی “آتش” ، ردیابی کرده اند.

یونانیان باستان معتقد بودند که توپاز به آنها قدرت می بخشد. در اروپا و در طول دوره رنسانس ( دوره ای از ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰) مردم فکر می کردند که توپاز می تواند طلسم های جادو را بشکند و خشم را برطرف کند. بسیاری از مردم در هند قرن ها معتقد بودند که اگر توپاز را بالای قلب خود بیاویزند ، عمر طولانی، زیبایی و هوش آنها تضمین می شود.

نام توپاز سلطنتی، ریشه در روسیه قرن نوزدهم دارد. در آن زمان، کوه های اورال منبع عمده توپاز بودند و سنگ جواهر صورتی رنگی که آنجا استخراج می شد به افتخار تزار روسیه نامگذاری شد. مالکیت این گوهر به خانواده سلطنتی محدود شده است. امروز، توپاز یکی از سنگ های نوامبر است.

این توپاز سلطنتی درخشان ۹۷٫۴۵ قیراطی در کلکسیون موزه تاریخ طبیعی موجود است.

توصیف توپاز

بسیاری از مصرف کنندگان، توپاز را فقط یک گوهر آبی می دانند. آنها احتمالا از دانستن اینکه توپاز رنگ های بسیار بیشتری برای ارائه به گوهردوستان دارد نیز متعجب هستند، از جمله طیف صورتی و بنفش که با بهترین یاقوت کبودهای فانتزی رقابت می کنند.

 

توپاز allochromatic (گوناگون فام) است، به این معنی این سنگ توسط عنصری از ترکیب شیمیایی اولیه حاصل نمی شود بلکه رنگ آن از عناصر ناخالصی یا نقص در ساختار بلوری خود به وجود می آید. عنصر کروم باعث ایجاد رنگ های صورتی ، قرمز و بنفش مایل به ارغوانی طبیعی در توپاز می شود. کاستی ها در سطح اتمی در ساختار بلوری توپاز می تواند موجب ایجاد رنگ زرد، قهوه ای و آبی شود. قهوه ای یک رنگ شایع توپاز است.

توپاز در واقع طیف رنگ فوق العاده گسترده ای دارد که علاوه بر قهوه ای، شامل طیف رنگ های مختلفی از آبی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز، صورتی و بنفش است.

توپاز سلطنتی نارنجی مایل به قرمز معتدل تا نارنجی- قرمز است. این یکی از گران قیمت ترین رنگ های گوهر است. توپاز شری (Sherry) – نامش را از شراب شری گرفته است – قهوه ای مایل به زرد یا زرد مایل به قهوه ای تا نارنجی است. سنگ هایی در این محدوده رنگ اغلب توپاز گرانبها نامیده می شوند؛ تا به تفکیک آنها از کوارتز دودی و سیترین که رنگی مشابه آنها دارند ولی ارزانتر هستند، کمک شود. توپاز نیز pleochroic (چند رنگ) است، به این معنی که این گوهر می تواند در جهات بلوری مختلف ، رنگ های متفاوت نشان دهد.

 

منبع:موسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA)

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

محصولات مرتبط در فروشگاه