Telegram support Whatsapp support
انگشتر شناسی

انگشتر چگونه پدید آمد؟ دومین دوره مسابقه سنگ شناسی جواهری بینا

انگشتر شناسی

???برگزاری دومین دوره مسابقات سنگ شناسی جواهری بینا???

پیرو استقبال گسترده شما عزیزان از دور اول مسابقات سنگ شناسی جواهری بینا دوره دوم مسابقه این بار با اهدای ۵ جایزه به ۵ نفر برتر با عنوان “چگونگی پیدایش انگشتر” برگزار می گردد.

 

???آغاز و مدت زمان مسابقه???
مسابقه سنگ شناسی از تاریخ ۱۳۹۴/۰۸/۰۹ آغاز شده و مهلت ارسال پاسخ تا پایان روز ۱۳۹۴/۰۸/۱۵ و به مدت یک هفته می باشد.
✉️✉️✉️نحوه ارسال پاسخ✉️✉️✉️
پاسخ خود را در قسمت دیدگاه های انتهای همین مطلب ثبت نمایید.
???جایزه???
به ۵ پاسخ برتر هرکدام هدیه ای به ارزش ۱۰۰/۰۰۰ ریال اعطا خواهد شد.

 

???نحوه انتخاب پاسخ برتر???
از بین پاسخ های ارسالی ۵ پاسخ برتر که در آن شرایط ارسال پاسخ رعایت شده باشد توسط تیم کارشناسی سنگ جواهری بینا انتخاب و متعاقبا اعلام خواهند شد.

 

??? قوانین مسابقه???

  1. پاسخ ارسالی به صورت ویرایش شده، جمع بندی و چکیده مطلب مرجع باشد به پاسخ های ۱۰۰% کپی امتیازی تعلق نخواهد گرفت.
  2. متن پاسخ ارسالی بین ۲ تا ۳ پاراگراف باشد.

???اعلام برنده???
برنده مسابقه معمولا تا ۲۴ ساعت پس از پایان مسابقه مشخص شده و روز بعد اعلام می گردد.
❓❓❓ سوال مسابقه❓❓❓

خلاصه ای در مورد چگونگی و نحوه پدید آمدن انگشتر ارائه کنید.

 

برای مشاهده برندگان مرحله دوم مسابقه سنگ شناسی جواهری بینا کلیک نمایید.

برای مشاهده تمامی مراحل مسابقه به همراه پاسخ ها و برندگان هر مرحله اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − چهار =

17 دیدگاه

  1. هیچ کس نمی تواند به طور قطع بگوید که انگشتر، از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است. چون مُهرها نشانه قدرت بودند و افرادی که مُهرهای برجسته و انگشتر خاتم «مُهر» داشتند، به عنوان اشخاص قدرتمند و بانفوذ، مورد احترام مردم قرار می گرفتند، پس به احتمال زیاد، تغییر و تحوّل انگشتر خاتم و تبدیل شدن آن به یکی از آلات زینتی نیز در مصر باستانْ رخ داده است.

    بین سال های ۳۱ تا ۴۴۹ قبل از میلاد، در روم باستان، شهروندان، فقط از انگشترهای آهنی استفاده می کردند. با شروع دوره امپراتوری (حدود ۳۱ قبل از میلاد)، تمامی این قوانین تغییر کردند یا کنار گذاشته شدند. انگشترهای طلا نیز رواج یافتند و قانون، حق استفاده از انگشترهای طلا را که در درجه اوّل، محدود به سفیران کبیر می شد، تغییر داده، به اعضای رسمی مجلس سنا، کنسول ها و افسران ارشد دولت نیز داده شد.
    برای نظارت دقیق به استفاده از انگشتر، قوانین گوناگونی در روم باستان (بعد از سال ۳۱ قبل از میلاد)، به تصویب رسید.

    در بسیاری از نقش نگاره های هخامنشی وساسانی نیز میبینیم که پادشاهی حلقه ای را به دست کسی میدهد و یا از دست شخصی میگیرد و این نماد پیمان میان آنها و یا سپردن فرمانروایی سرزمین به دست کسی دیگر بوده.در نگاره ی فَروَهَر که نماد ایرانزمین است،پیرمردی بالباس پارسی حلقه ای را به دست چپ دارد و دست دیگرش را به سوی آسمان گرفته.درواقع حلقه ی در دست این شخص به معنای این است که او با اهورا مزدا پیمان میبندد.به تدریج این حلقه تغییر شکل پیدا کرد و به شکل امروزی اش درآمد.یکی از اشیای مفرغین که از شوش به دست آمده و امروزه در موزه ی لوور پاریس نگهداری میشود،مجسمه ی بدون سر شهبانو ناپیراسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه عیلامی میباشد.در دست چپ این مجسمه،درست در انگشت انگشتری دست چپش یک حلقه دیده میشود و همین تندیس میتواند گواه بر ایرانی بودن ریشه و خاستگاه حلقه ی ازدواج باشد.

    منابع:

    https://www.javaheribina.com/blogs/tag/%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B4%D8%AA%D8%B1/

  2. انگشتر، از مصر باستان، در پی تکامل «مُهر» سرچشمه گرفته باشد؛ چون مُهرها نشانه قدرت بودند، افرادی که مُهرهای برجسته و انگشتر خاتم «مُهر» داشتند، به عنوان اشخاص قدرتمند و بانفوذ، مورد احترام مردم قرار می گرفتند. مقامات بالای حکومت نیز با اعطای انگشترشان به نماینده هاشان، برای اجرای فرامینشان، اختیار تام می دادند که در تورات نیز به نمونه ای از این عمل، اشاره شده است: «سپس فراهه، انگشترش را درآورد و به جوزف داد».به احتمال زیاد، تغییر و تحوّل انگشتر خاتم و تبدیل شدن آن به یکی از آلات زینتی نیز در مصر باستانْ رخ داده است. زنان ثروتمند مصری، انگشترهایی از طلا، دست می کردند و زنان طبقه پایین نیز ازانگشترهایی با قیمت های ارزان تر، از جنس نقره، بُرنز، شیشه یا سفال های رنگی استفاده می کردند.
    یونانیان و رومی ها در ساخت انگشترهای زینتی، بیش از دیگر تمدن ها دقت و ظریف کاری به خرج داده اند. بین سال های ۳۱ تا ۴۴۹ قبل از میلاد، در روم باستان، شهروندان، فقط از انگشترهای آهنی استفاده می کردند. استفاده از انگشتر، برای برده ها ممنوع بود. با شروع دوره امپراتوری (حدود ۳۱ قبل از میلاد)، تمامی این قوانین تغییر کردند یا کنار گذاشته شدند. انگشترهای طلا نیز رواج یافتند و قانون، حق استفاده از انگشترهای طلا را که در درجه اوّل، محدود به سفیران کبیر می شد، تغییر داده، به اعضای رسمی مجلس سنا، کنسول ها و افسران ارشد دولت نیز داده شد.برای نظارت دقیق به استفاده از انگشتر، قوانین گوناگونی در روم باستان (بعد از سال ۳۱ قبل از میلاد)، به تصویب رسید. پِلینی (pliny)، در کتاب «تاریخ طبیعی»[۳] می گوید: «انگشتر، اوّلین بار در اساطیر یونانی، وارد شده است.
    رومی ها، تنها از انگشتر برای تعیین طبقه اجتماعی استفاده نمی کردند؛ بلکه از آن برای ازدواج نیز استفاده می کردند. طی مراسم نامزدی، داماد، یک انگشتر ساده آهنی به نشانه تعهّد و توانایی مالی برای حمایت از عروس، به خانواده عروس می داد. ترویج انگشتر ازدواج از روم باستان آغاز شد.

  3. نمیتوان گفت انگشتر از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است اما انگشتر از مصر باستان در پی تکامل مهر سرچشمه گرفته است .
    چون مهرها نشانه قدرت بودند و افرادی که مهرهای برجسته و انگشتر خاتم داشتند به عنوان اشخاص قدرتمند و با نفوذ مورد احترام مردم قرار میگرفتند.
    مقامات بالای حکومتی با دادن انگشتر به نمایندگان خود برای اجرای دستورات اختیار تام میدادند و ترویج انگشتر ازدواج از روم باستان آغاز شد

  4. انگشتر حلقه ای است از طلا یا نقره که معمولا سنگی قیمتی بر آن جای دارد و در یکی از انگشتان قرار می گیرد.داستان انگشتر، تا اندازه ای شبیه خود انگشتر است؛ نه شروعی معین دارد و نه پایانی مشخص. هیچ کس نمی تواند به طور قطع بگوید که انگشتر، از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می رسد که انگشتر، از مصر باستان، در پی تکامل «مُهر» سرچشمه گرفته باشد؛ چون مُهرها نشانه قدرت بودند، افرادی که مُهرهای برجسته و انگشتر خاتم «مُهر» داشتند، به عنوان اشخاص قدرتمند و بانفوذ، مورد احترام مردم قرار می گرفتند. مقامات بالای حکومت نیز با اعطای انگشترشان به نماینده هاشان، برای اجرای فرامینشان، اختیار تام می دادند که در تورات نیز به نمونه ای از این عمل، اشاره شده است: سپس فراهه، انگشترش را درآورد و به جوزف داد. به احتمال زیاد، تغییر و تحوّل انگشتر خاتم و تبدیل شدن آن به یکی از آلات زینتی نیز در مصر باستانْ رخ داده است. زنان ثروتمند مصری، انگشترهایی از طلا، دست می کردند و زنان طبقه پایین نیز از انگشترهایی با قیمت های ارزان تر، از جنس نقره، بُرنز، شیشه یا سفال های رنگی استفاده می کردند.
    پلینی در کتاب «تاریخ طبیعی»می گوید: انگشتر، اوّلین بار در اساطیر یونانی، وارد شده است. وقتی که پرومتئوس (پرومیته) جرئت پیدا می کند تا آتش را برای استفاده زمینی ها از آسمان بدزدد. به خاطر این خطای عمدی، زئوس، خدای خدایان، او را به مدّت سی هزار سال، به قلّه کوه کاوکازوس (قفقاز)، می بندد. در این مدّت، کرکسی از جگرش او را غذا می داد. بعد از سال ها تلاش و کوشش، پرومتئوس، موفّق به کندن قسمتی از صخره ای که زنجیر به آن بسته شده بود می شود و خود را از اسارتْ نجات می دهد. سرانجام، زئوس نیز دلش نرم می شود و پرومتئوس را از زنجیرها رهایی می بخشد؛ ولی برای این که پرومتئوس دیگر بی حرمتی نکند، زئوس به او دستور می دهد که حلقه ای از زنجیر خود را در انگشتش فرو کند.با این که داستان پلینی، افسانه به نظر می رسد، ولی با وجود این، در آداب و رسوم، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. جیمز مک کارگی می نویسد: وقتی که یک برده رومی، آزاد می شد، همراه آزادی اش یک کلاه، یک جلیقه و یک انگشتر آهنی هدیه می گرفت. برده ها که با زنجیرهای قفقازی بسته می شدند، وقتی آزاد می شدند، مجبور بودند که به عنوان نشانه پرومتئوس، حلقه ای از آن زنجیر را در دست خود، حفظ کنند. برده ها هرگز مجاز به استفاده از انگشتر طلا نبودند.

  5. به نظر میرسد که اولین بار انگشتر در مصر باستان در پی تکامل مهر بوجود آمده باشد.افرادی که دارای قدرت وصاحب نفوذ بودنداز مهرهای برجسته وانگشتر خاتم استفاده میکردند.بعد ها این انگشتر خاتم جنبه زینتی بخود میگیرد.زنان ثروتمند مصری از انگشتر های طلابدست میکردند وزنان طبقه پایین از انگشترهایی از جنس برنزونقره ویا شیشه های رنگی استفاده میکردند.بعدها دربین رومیها ویونانیهاساخت انگشترهای زینتی رواج پیدا میکند.

  6. انگشتر، از مصر باستان، در پی تکامل «مُهر» سرچشمه گرفته باشد؛ چون مُهرها نشانه قدرت بودند، افرادی که مُهرهای برجسته و انگشتر خاتم «مُهر» داشتند، به عنوان اشخاص قدرتمند و بانفوذ، مورد احترام مردم قرار می گرفتند. مقامات بالای حکومت نیز با اعطای انگشترشان به نماینده هاشان، برای اجرای فرامینشان، اختیار تام می دادند که در تورات نیز به نمونه ای از این عمل، اشاره شده است: «سپس فراهه، انگشترش را درآورد و به جوزف داد».[۱] به احتمال زیاد، تغییر و تحوّل انگشتر خاتم و تبدیل شدن آن به یکی از آلات زینتی نیز در مصر باستانْ رخ داده است. زنان ثروتمند مصری، انگشترهایی از طلا، دست می کردند و زنان طبقه پایین نیز از انگشترهایی با قیمت های ارزان تر، از جنس نقره، بُرنز، شیشه یا سفال های رنگی استفاده می کردند.[۲]

    یونانیان و رومی ها در ساخت انگشترهای زینتی، بیش از دیگر تمدن ها دقت و ظریف کاری به خرج داده اند. بین سال های ۳۱ تا ۴۴۹ قبل از میلاد، در روم باستان، شهروندان، فقط از انگشترهای آهنی استفاده می کردند. استفاده از انگشتر، برای برده ها ممنوع بود. با شروع دوره امپراتوری (حدود ۳۱ قبل از میلاد)، تمامی این قوانین تغییر کردند یا کنار گذاشته شدند. انگشترهای طلا نیز رواج یافتند و قانون، حق استفاده از انگشترهای طلا را که در درجه اوّل، محدود به سفیران کبیر می شد، تغییر داده، به اعضای رسمی مجلس سنا، کنسول ها و افسران ارشد دولت نیز داده شد.برای نظارت دقیق به استفاده از انگشتر، قوانین گوناگونی در روم باستان (بعد از سال ۳۱ قبل از میلاد)، به تصویب رسید. پِلینی (pliny)، در کتاب «تاریخ طبیعی»[۳] می گوید: «انگشتر، اوّلین بار در اساطیر یونانی، وارد شده است. وقتی که «پرومتئوس (پرومیته)» جرئت پیدا می کند تا آتش را برای استفاده زمینی ها از آسمان بدزدد. به خاطر این خطای عمدی، «زئوس»، خدای خدایان، او را به مدّت سی هزار سال، به قلّه کوه «کاوکازوس (قفقاز)»، می بندد. در این مدّت، کرکسی از جگرش او را غذا می داد. بعد از سال ها تلاش و کوشش، پرومتئوس، موفّق به کندن قسمتی از صخره ای که زنجیر به آن بسته شده بود می شود و خود را از اسارتْ نجات می دهد. سرانجام، زئوس نیز دلش نرم می شود و پرومتئوس را از زنجیرها رهایی می بخشد؛ ولی برای این که پرومتئوس دیگر بی حرمتی نکند، زئوس به او دستور می دهد که حلقه ای از زنجیر خود را در انگشتش فرو کند».با این که داستان پلینی، افسانه به نظر می رسد، ولی با وجود این، در آداب و رسوم، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. جیمز مک کارگی می نویسد: «وقتی که یک برده رومی، آزاد می شد، همراه آزادی اش یک کلاه، یک جلیقه و یک انگشتر آهنی هدیه می گرفت. برده ها که با زنجیرهای قفقازی بسته می شدند، وقتی آزاد می شدند، مجبور بودند که به عنوان نشانه پرومتئوس، حلقه ای از آن زنجیر را در دست خود، حفظ کنند. برده ها هرگز مجاز به استفاده از انگشتر طلا نبودند».[۴]

محصولات مرتبط در فروشگاه