Telegram support Whatsapp support
کهربا

کهربا و اتاقی شگفت انگیز از جنس آن

در كاخ کهربا كاترين، تسارسکو سلو در نزديكي سنت پترزبورگ، يكي از گنجينه هاي بي نظير و پر رمز و راز جهان به نام ” اتاق كهربا ” قرار گرفته است. اتاق كهربا (Янтарная комната، Amber Room) يا تالار كهربا دكوراسيون كامل و مجللي از كهربا، طلا، آينه، چهار نوع موزائیک کاری فلورانسی، سنگ هاي قيمتي مانند سنگ یشم و جواهرات مي باشد.

کهربا

تاریخچه اتاق کهربا

اتاق كهربا در قرن هجدهم ساخته شده است. در دوران جنگ جهانی دوم مفقود و در سال ۲۰۰۳ از نو ساخته شد. با توجه به زیبایی منحصر به فرد آن، اتاق كهربا قبل از مفقود شدن لقب “هشتمین شگفتی جهان” را داشت.

شاید بتوان گفت كه اتاق كهربا منحصر به فردترین گنج گمشده تاریخ بشر مي باشد. آکادمسین فرست ماند، کارشناس مشهور مواد معدنی و کسی که ارزش زیادی برای سنگ های معدنی و قیمتی قائل است اتاق کهربایی را یکی از عجایب جهانی نامیده است.

ساخت اتاق کهربا در سال ۱۷۰۱ در “پروس” (یکی از ایالتهای امپراتوری آلمان) آغاز شد و تا سال ۱۷۱۱ به طول انجاميد. این اتاق توسط مجسمه ساز باروک آلمانی، آندريس شلتر (Andreas Schlüter) طراحی شده بود و “گوتفرید ولفرام” (Gottfried Wolfram) هنرمند دانمارکی و استادکار نامدار کهربا ، تا ۱۷۰۷در خدمت پادشاه پروس بر روی آن کار كرد و پس از آن استادکاران کهربا از دانزینگ به نام هاي “گوتفرید تورا” (Gottfried Turau) و ” ارنست شاخت” (Ernst Schacht) ساخت اتاق كهربا را ادامه دادند.

کهربا

مجموعه اتاق كهربا تا سال ۱۷۱۶ در كاخ شهر برلين باقي ماند و پس از آن پادشاه پروس “فریدریش ویلهلم اول” آن را به متحد پس از خود يعني “پتر كبير” اهدا نمود. همچنين روايتی وجود دارد كه پطر كبير در ازای اين گنج زيبا، ۱۵۵ سرباز روس، ماشين تراش و جام دست ساز که به احتمال قوی جام شخصی خود او بود را به وي هديه كرد.

توسعه اتاق کهربا

در روسيه اين مجموعه به طور خارق العاده ای توسعه داده شد و پس از چندين مرتبه نوسازی به دكوراسيونی با مساحت بیش از ۵۵ متر مربع حاوی بیش از شش تن کهربا تبديل شد. ساخت اتاق كهربا در نهايت در سال ۱۷۵۵ به پايان رسيد و در سال ۱۸۳۰ مجدداً بازسازی شد.

روايت شده است كه در زمان حكومت اليزابت، دختر پتر كبير، اتاق كهربا را از كاخ زمستانی به تسارسکو سلو منتقل نمودند و به فرمان امپراطوريست، براي جلوگيری از آسيب ديدن مجموعه، به جای استفاده از گاری؛ راه حل ديگری برای جابجايی آن اتخاذ شد. تعداد ۲۲ تخته بزرگ و ۱۸۰تخته کهربائی توسط سربازان از پترزبورگ به این کاخ با مراقبت بسیار زیاد روی دست حمل شد.

از آن زمان امپراطورها و امپراتریس های روسیه در اتاق كهربا از سفرای خارجی پذیرایی می کردند؛ شايد به اين خاطر كه همين يك اتاق ساخته شده از سنگ های خورشیدی كه با ۵۶۵ شمع روشن مي شد، برای نشان دادن ثروت، قدرت و عظمت کشور روسيه كافی بود.

به غارت رفتن اتاق کهربا

در طول جنگ جهانی دوم اتاق كهربا به غارت رفت و توسط ارتش نازی آلمان به کنینسبرگ برده شد. در هرج و مرج های پایان جنگ، اطلاعات در مورد مكان اين گنج با ارزش از بين رفت. گفته مي شود كه آثار موجود در اتاق كهربا و قسمتهای مختلف آن در جريان به غارت رفتن و جابه جايی، جدا شده اند و هر كدام در يكی از کشورهای اروپایی پراکنده شده اند.

هرچند گفته هايی در مورد چسباندن کاغذ دیواری براي ممانعت از فرو ریختن اين مجموعه وجود دارد، كه ظاهراً این اقدامات هم بی فایده بوده اند. در مورد ماجراي مفقود شدن اتاق كهربا روايت هاي گوناگوني موجود مي باشد.

کهربا

مثلا می گویند که هنرمندان شوروی در سال ۱۹۳۹ یک کپی دقیق و در واقع ماکتی از اين مجموعه تهيه كرده بودند و بنابراين ارتش آلمان تنها موفق شد كه نمونه تقلبی را بدزدند و نمونه اصلی هنوز هم در زیرزمین های فراموش شده تسارسکو سلو باقی مانده است.

همچنین بعضی ها ادعا می کنند که استالین به “آرماند همر”، بهترین دوست اتحاد جماهیر شوروی” آن را هدیه داد و در همان سال ۱۹۴۱ این گنج به آن سوی اقیانوس برده شد. اما دیگران می گویند که واقعی ترین روایت این است که گنجینه هنوز در کالینینگراد – کنیگسبرگ سابق – باقی مانده است.

اس اس ها (گردان حفاظتی آلمانی) در پایان جنگ پناهگاه هاي زیادی را برای نیازهای خود ساختند و شاید در یکی از آنان اتاق کهربا منتظر شکارچیان گنج خود باشد. برخی از اثرات اين اتاق در منطقه بالتیک، در ته کشتی غرق شده آلمانی “ویلهلم هوستلوف” موجود است.

اتاق گمشده کهربا

گمان می رود که جست و جوی اتاق کهربا باعث مرگ مرموز تعدادي از شکارچیان گنج، از جمله مورخان، علاقه مندان ، نظامیان و حتی افسران “استاسی” (وزارت امنیت دولتی) آلمان شرقی شده است. گفته مي شود كه اگر این اتاق امروزه به شكل اوليه خود وجود داشت، ارزش آن بیش از ۱۴۲ میلیون دلار بود.

در سال ۱۹۷۹، تلاش برای يافتن اثرات گمشده اتاق كهربا از سراسر اروپا و همچنين ترميم و بازسازی آن در تسارسکو سلو آغاز شد و در سال ۲۰۰۳، پس از چند دهه کار و تلاش صنعتگران روسی و با كمك های مالی از آلمان، اتاق کهربای بازسازی شده در کاخ کاترین در سنت پترزبورگ روسیه افتتاح شد.

کهربا

موضوع مفقود شدن اتاق كهربا و ماجراي تلاش ها برای يافتن اين گنج پر رمز و راز همواره داستانی جالب بوده است. يك نویسنده آمریکایی به نام “استیو بری” كتابی به نام “اتاق كهربا” نوشته است كه در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

داستان اين كتاب در مورد اسرار مربوط به مفقود شدن اين گنج بزرگ در اواخر جنگ جهانی دوم است. اين نويسنده در سال ۲۰۰۴ نيز رمانی در ادامه ی اين ماجرا به نام “رسالت رومانف” نوشت.

مشاوره تلفنی سنگ درمانی

 مشاوران سنگ درمانی جواهری بینا 

 با بهره گیری از علوم روز دنیا، آیات و روایات مذهبی و اطلاعات کارشناسی خود به عنوان یک راه حل جدید و مناسب در حوزه خدمات مشاوره سنگ درمانی به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیر خواهد بود .

  برای مشاوره تلفنی سنگ درمانی توسط کارشناسان خبره جواهری بینا می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید …

۲- ۰۵۱۳۷۶۵۸۵۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۸۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۳۰۰

تلگرام : @javaheribina_admin
واتساپ: api.whatsapp.com

لینک کانال جواهری بینا:

https://telegram.me/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله در بخش دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید

کهربا

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 15 =

محصولات مرتبط در فروشگاه