Telegram support Whatsapp support

نفریت چیست؟

نفریت چیست؟

یشم نفریت در غارهای دود گرفته و کلبه هایی که انسان های ماقبل تاریخ در آنها می زیستند، یافت می شود. در چین، اروپا، و نقاط دیگری در سراسر جهان، کارگران در عصر سنگ از این کانی سخت در ساخت سلاح، ابزار، زیورآلات و اشیا آیینی استفاده می کردند. کنده کاری های آنها نشان دهنده ی قدرت کائنات، زمین و نیروهای مرموز و عرفانی زندگی و مرگ است. رابطه کهن بین این سنگ قیمتی و بشریت از دیرباز تا جوامع مدرن بومیان نیوزیلند و قسمت هایی از آمریکای شمالی همچنان ادامه داشته است. در چین این امر بالغ بر ۳ هزار سال است که  به یک سنت هنری در حال شکوفایی تبدیل شده است.

نفریت چیست؟

نفریت یکی از دو مدل کانی شناخته شده به عنوان یشم در صنعت بین المللی سنگ های قیمتی و جواهرات است. (دیگر کانی از خانواده یشم، جدئیت می باشد.) رنگ آن از شفاف تا مات و از سبز تیره، زرد، قهوه ای، سیاه، خاکستری یا سفید دیده می شود. رنگ آن از جدئیت کدرتر است و اغلب به صورت خالدار و رگه دار می باشد. اسم آن از کلمه ی لاتین به معنای سنگ کلیه گرفته شده است. این اقتباس با توجه به جنبه ی پزشکی مورد استفاده جدئیت توسط بومیان آمریکا می باشد. نفریت مدت های زیادی با جدئیت اشتباه گرفته می شد.

nephrite_jade_by_greenzaku-d31vbgv

به طور کلی ارزان، بسیار مورد استفاده و موجود در سایزهای مختلف، نفریت را غالباً برای مهره ها، تراش کابوشن، النگو و حکاکی آماده کرده است. چینی ها این سنگ را مرتبط با وضوح ذهن و خلوص روح می دانند. برخی از نقوش نمادین کهن که هنوز هم در کنده کاری های یشم مدرن استفاده می شود ( هم جدئیت هم نفریت ) عبارتند از: خفاش نماد شادی، پروانه نماد عمر طولانی، اژدها نماد قدرت، رفاه، نیکویی و جاودانگی، پی (دیسک دایره ای مسطح با سوراخی در مرکز آن) نماد بهشت.

از منابع مهم این گوهر می توان چین، کانادا، نیوزیلند، روسیه، تایوان و ایالات متحده امریکا را نام برد. سختی نفریت در مقیاس ماوس بین ۶ تا ۵/۶ بوده و دارای خاصیت ضربه پذیری بسیار مناسبی است به گونه ای که ضربه پذیر ترین گوهر شناخته شده است. نفریت تحت تأثیر گرمای شدید آسیب می بیند مخصوصا اگر سنگ، بهبود سازی شده باشد، گرمای بیش از حد باعث بی رنگ شدن رنگ سبز گشته و همچنین رنگ سفید را تیره و یا کهنه می سازد؛ ولی در مقابل نور پایدار است.

نفریت چیست؟

روش رنگ دهی به منظور تولید یا تثبیت رنگ که معمولا در نوع سبز این گوهر اتفاق می افتد با رنگ های روشن و روش اشباع با موم به منظور پوشاندن شکستگی ها و تبیت رنگ در هنگام پولیش، از روش های بهبود دهی این گوهر سخت به شمار می آید. البته توجه به این نکته ضروری است که گرمای بالا هنگام روش های بهبود سازی، نفریت را خراب می کند. نفریت بهبود سازی شده را یک گوهرشناسی خبره و یا توسط لوازم آزمایشگاهی می توان تشخیص داد.

منبع: سایت آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 2٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =

محصولات مرتبط در فروشگاه