دستبند چند جواهر سنگ درمانی بسیار خاص _کد:۲۳۶۵۶
دستبند چند جواهر مهره ای بسیار زیبا - دستبند شامل نگین های عقیق آبی و عقیق سیاه، کهربا ، جید زرد و سرخ ، مالاکیت - عقیق - دستبند سنگ درمانی به علت اینکه سنگ ها مستقیم روی پوست بدن قرار دارند سریع تر تاثیرات خود را به بدن انتقال می دهند - دستبند با دانه های کروی - مناسب بانوان خوش سلیقه - دستبندی چشمگیر و شیک - با استفاده از این دستبند از خواص چندین سنگ همزمان بهره ببرید - نگین های این دستبند معدنی اصلی میباشد - وزن دستبند 23 گرم - سری: 1400419/10 تصاویر بیشتر
-
نام
دستبند چند جواهر سنگ درمانی بسیار خاص _کد:23656
-
مناسب برای
-
کد دستبند
23656
-
وزن تقریبی
23 گرم
-
نوع تراش
کروی
-
اصالت نگین
معدنی اصلی
-
کیفیت نگین
-
سری
1400419/10 S:1
عقیق سیاه (اونیکس)
عقیق: (AGATE)
سختی عقیق 7 – 6.5 می باشد.
عقیق به رنگ های متنوعی مانند قرمز، قرمز مایل به قهوه ای، جگری، زرد، کبود (آبی)، سیاه، سبز، خاکستری و خرمایی یافت می شود.
عقیق دارای گونه های متنوعی نیز می باشد مانند عقیق یمنی، عقیق خراسانی، عقیق باباقوری، عقیق شجری، عقیق سلیمانی ، در نجف و ... .
عقیق در مناطق دیگری یافت می شود اما مرغوب ترین نوع آن عقیق یمنی می باشد.
از دیر باز قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانستند و از خود دور نمی کردند و بر این اعتقاد بودند که محافظت کننده در برابر حوادث و بلایا می باشد. و برای افزایش درآمد، رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است.
روایات زیادی از ائمه اطهار و پیامبر در مورد عقیق ذکر شده و بر اهمیت این سنگ تاکید شده است.
آیات و روایات ائمه اطهار
مطالب در مورد روایات عقیق از شماره 1 تا 17 برگرفته از کتاب حلیة المتقین از علامه محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، چاپ هفتم/1390، صفحات 31 تا 33 می باشد:
1.امام صادق (علیه السلام) فرمودند: دوست دارم هر مومنی پنج انگشتر در دست کند، عقیق بابت دفع فقر، فیروزه بابت گشایش کار، یاقوت بابت دفع پریشانی، حدید بابت غلبه بر دشمنان، درنجف بابت آسان شدن امور
2.منقول است که حضرت امیر المؤمنین (ع) چهار انگشتر در دست می کردند، انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش، فیروزه برای نصرت و یاریش، حدید صینی برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها.
3.در حدیث صحیح از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مروی است که عقیق فقر و درویشی را برطرف می کند و در دست کردن عقیق، نفاق را زایل می کند.
4.امام رضا (ع) فرمودند هرکه قرعه به انگشتر عقیق بزند، بهره او تمام تر بیرون می آید.
5.در حدیث معتبر از امام جعفر صادق(ع) منقول است که انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد، امید است که عاقبش مقرون به خیر و نیکی باشد.
6.از ربیعه الروای منقول است که در دست حضرت امام زین العابدین(ع) انگشتر عقیق دید، پرسید که این چه نگین است؟ فرمود که این عقیق رومی است و حضرت رسول(ص) فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده می شود .
7.از حضرت صادق(ع) منقول است که انگشتر عقیق مورث ایمنی است در سفر و در حدیث دیگر از آن حضرت منقول است که هرکه انگشتری بگیرد که نگینش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد. و در حدیث دیگر وارد شده که حاکمی پی شخصی فرستاده بود به سبب جرمی، حضرت صادق(ع) فرمود که انگشتر عقیق به او برسانید چنان کردند، مکروهی به او نرسید.
8.در حدیث دیگری از پیامبر منقول است که شخصی به نزد حضرت رسول(ص) آمد و شکایت کرد که دزد در راه به من رسید و اموال مرا برد حضرت فرمود که چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنید؟ مادام که آدمی آن انگشتر را با خود دارد اندوهی به او نمی رسد.
9.در حدیث دیگر فرمود که انگشتر عقیق با خود دارید که آن اول کوهی است که اقرار کرده است از برای خدا به یگانگی و از برای من به پیغمبری و از برای تو یا علی به امامت.
10. در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم کدام یک از نگین ها بر انگشت خود بنشانم؟ رسول اکرم(ص) فرمودند: چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که این ها سه کوهند در بهشت اما کوه عقیق سرخ پس مشرف است بر خانه رسول خدا(ص) و اما کوه عقیق زرد پس مشرف است بر خانه حضرت فاطمه(س) و اما کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیر المؤمنین(ع) و همه آن ها یک خانه است و از زیر هر کوهی نهری جاری است از برف سردتر، از شیر سفید تر، و نمی خورد از آن نهرها مگر آل محمد(ص) و شیعیان ایشان و هر سه نهر از کوثر می آید و به یک جا می ریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی می کنند و از برای محبان آل محمد(ص) طلب آمرزش می کنند. پس هر که از شیعیان آل محمد یکی از این عقیق ها را در دست داشته باشد، جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی نبیند، از جمیع بلایا در امان باشد و ایمنی یابد از شر پادشاه ظالم و از هر چه آدمی از آن می ترسد و حذر می نماید.
11.در حدیث دیگر منقول است که شخصی را از برابر امام محمد باقر(ع) گذرانیدند که تازیانه بسیار بر او زده بودند، حضرت فرمود انگشتر عقیق او کجاست؟ اگر با او می بود تازیانه نمی خورد.
12.در روایت دیگر از حضرت صادق (ع) منقول است که دستی به سوی آسمان بلند نمی شود که خدا دوست تر دارد از دستی که در آن انگشتر عقیق بوده باشد.
13.در حدیث معتبر از امام حسین(ع) منقول است که چون حضرت موسی (ع) بر کوه طور با حق تعالی مناجات کرد و بر زمین نظر کرد، حق تعالی از نور روی او عقیق را آفرید ، پس فرمود که قسم خوردم به ذات مقدس خود که دستی را به آتش جهنم عذاب نکنم که انگشتر عقیق در آن باشد، اگر ولایت علی بن ابیطالب(ع) داشته باشد.
14.در حدیث دیگر منقول است که جبرئیل نازل شد بر حضرت رسول (ص) و گفت یا محمد(ص) پروردگارم سلامت می رساند و می فرماید انگشتر را به دست راست بکن و نگینش را از عقیق بکن و بگو به علی بن ابیطالب(ع) پسرعمت که انگشتر را به دست راست بکند و نگینش را عقیق بکند، حضرت امیر المؤمنین(ع) پرسید که یا رسول الله عقیق کدام است؟ فرمود که کوهی است در یمن که برای خدا اقرار کرده است به یگانگی و برای من به پیغمبری و برای تو و اولاد تو به امامت و برای شیعیان تو به بهشت و برای دشمنان تو به جهنم.
15.از حضرت امیرالمؤمنین منقول است که نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز جماعتی که غیر عقیق در دست داشته باشند،به چهل درجه زیادتی دارد.
16.سلیمان اعمش روایت می کند که در خدمت حضرت امام صادق(ع) بودم در خانه منصور عباسی پس شخصی را بیرون آوردند که تازیانه خورده بود، حضرت فرمود که ای سلیمان ببین که انگشترش چه نگین دارد؟ گفتم یابن رسول الله عقیق نیست، فرمود که ای سلیمان اگر عقیق بود، تازیانه اش نمی زدند. ایشان را گفتم یابن رسول الله دیگر بفرما، فرمود: که ای سلیمان انگشتر عقیق امان می بخشد از خون، گفتم دیگر بفرما، فرمود: ای سلیمان خدای عزوجل دوست می دارد که بلند کند به دعا به سوی او دستی را که در او نگین عقیق باشد. گفتم دیگر بفرما، فرمود: که عجب دارم از دستی که در آن نگین عقیق باشد، چگونه خالی ماند از دینار و درهم. گفتم دیگر بفرما، فرمود: نگاه دارنده آدمی است از هر بلا. گفتم یابن رسول الله، دیگر بفرما، فرمود: که ایمن می گرداند از فقر. گفتم یابن رسول الله روایت کنم این حدیث را از جدت حسین بن علی (ع) از پدرش امیر المؤمنین(ع) ؟ فرمود بلی.
17.در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد.
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
در شب معراج که به آسمان ها سفر کردم ( به عرش رفتم ) به مرتبه ای رسیدم که نزدیکتر از آن ، به مقام ربوبیت ، تصور پذیر نیست . پس خداوند در آنجا با من بین دو کوه عقیق سخن گفت .
منبع : مائه منقبه - ص 168 ، الشیعه فی احادیث الفریقین
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها):
هر کس انگشتر عقیق در دست کند ، همیشه خیر و خوبی می بیند .
منبع : امالی ص 311 ، وسائل الشیعه 5 - ص 88
امام سجاد (علیه السلام):
ربیعه الرای می گوید : دیدم در دست علی بن حسین (ع ) نگین (عقیق) است به ایشان عرض کردم این چه نگینی است؟
فرمودند : این نگین عقیق رومی است ، هرکس انگشتر عقیق به دست کند حاجتهای او برآورده می شود.
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
کسی نزد حضرت خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و شکوه نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی که آن از هر بدی آدمی را نگاه می دارد.
امام محمّد باقر (علیه السلام):
عقیق سرخ ، زرد و سفید هر سه کوه هایی هستند در بهشت و هر که انگشتری از عقیق بدست کند به جز خیر و خوبی و وسعت رزق نمیبیند.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
هر کس انگشتری که نگینش عقیق است انتخاب کند فقیر نمی شود و کارهایش فقط به نیکو ترین وجه پایان می یابد.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
عقیق محافظ در سفر است.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
دو رکعت نماز به همراه نگین عقیق ، معادل هزار رکعت نماز بدون عقیق است.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد.
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
یا علی، همانا عقیق اولین کوهی است که به ربوبیت خدای متعال و نبوت من و وصی بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.
منبع : اقبال الاعمال - 465 ، بحارالانوار 27 - 262
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
از شما مادامی که این عقیق همراه او باشد غم و غصه ای به او نمی رسد.
امام رضا (علیه السلام):
انگشتر عقیق فقر را از میان می برد، و دست کردنش نفاق و دو رویی را محو می کند.
امام رضا (علیه السلام):
اولین کوههایی که اقرار به ولایت حضرت علی (علیه السلام) کردند ، کوههای فیروزه ، عقیق و یاقوت بوده است .
منبع : بحارالانوار69 - ص 42 ، وسائل 5 - ص 89
امام جعفر صادق (علیه السلام):
امام صادق ( علیه السّلام) ، و آن حضرت از پدران بزرگوارش ( علیهم السّلام ) از امیر مؤمنان علی ( علیه السّلام ) نقل کرده است که فرمود: انگشتری عقیق به دست کنید که خدا شما را برکت دهد، و از بلا در امان باشید.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
دوست دارم که هر مومنی از شیعیان ما پنج انگشتر را در دست داشته باشد . یکی از آنها عقیق است ، زیرا عقیق با ایمان ترین و مومن ترین سنگ به خدا و به ما اهل بیت در میان سنگ ها ست .
منبع : مناقب ج 3 - ص 302 ، بحارالانوار ج 42- ص 61 ، مستدرک ج 3 - ص 293
امام جعفر صادق (علیه السلام):
انگشتر عقیق در دست کنید، همانا خداوند با پیامبرش موسی بر کوه عقیق سخن گفت و موسی بر این کوه به مقام کلیم الهی رسید .
امام جعفر صادق (علیه السلام):
امام صادق (علیه السلام ) در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرمود : خیلی عجیب است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار نداشته باشد .
منبع : مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل الشیعه : 5 - ص 91
امام جعفر صادق (علیه السلام):
امام صادق (علیه السلام ) در حدیثی در ادامه بیان فواید انگشتر عقیق می فرماید : خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می شود ، با انگشتر عقیق باشد .
منبع : مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل الشیعه 5 – ص 91
امام جعفر صادق (علیه السلام):
عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر ، انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد .
منبع : کافی 6 - ص 470 ، الامان - ص 52 ، وسائل 5 – ص 89 و90
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد ( وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد ) با موسی بن عمران سخن گفت. سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی ، کوه عقیق را آفرید.
سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی سوزانم و عذاب نمی کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد ، به شرط آنکه ولایت علی (علیه السلام ) را در دل داشته باشد.
منبع : المناقب 3 – ص 302 ، جامع الاخبار - ص 134 ، بحار الانوار 42 – ص 62 ، وسائل 5- ص 87
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
روزی مردی نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد.
حضرت فرمود : چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنی ؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می کند.
منبع : کافی 6 - ص 471 ، جامع الاخبار - ص 134 ، مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل 5 – ص 89
حضرت علی (علیه السلام):
روزی امیر مومنان (علیه السلام ) از کنار جسد کشته ای می گذشتند که انگشتری با نگین عقیق در دست داشت .
در این حال حضرت فرمود : انگشترش را برای من بیاورید.
همراهان حضرت انگشتر مرد مقتول را از دستش درآوردند و به حضرت دادند.
امیر مومنان (علیه السلام ) نگاهی به آن انگشتر کردند و فرمودند : برای چه از صاحبت که تو را در دست داشت محافظت نکردی ؟ ( و مانع کشته شدنش نشدی ؟ )
پس انگشتر به صدا در آمد و گفت : یا علی من عقیق یمانی نیستم.
منبع : الدر الثمین - ص 73
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
ابن شهر آشوب نقل می کند که :
روزی جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت : یا رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) پروردگارم بر تو سلام و درود میفرستد و میفرماید انگشترت را در دست راست کن و نگین آن را هم عقیق قرار بده و به پسر عمویت علی ( علیه السلام ) نیز بگو انگشترش را در دست راست کند و نگین آن را عقیق قرار دهد.
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) پیام جبرئیل را به امیر المومنین ( علیه السلام ) رسانید . حضرت عرضه داشت :یا رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عقیق چیست ؟
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : نام کوهی در کشور یمن است.
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیر مومنان (علیه السلام ) فرمود : یا علی انگشتری را در دست راست کن تا از دسته مقربان الهی باشی .
حضرت (علیه السلام ) عرضه داشت : یا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند ؟
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : آنها جبرئیل و میکائیل اند .
باز (علیه السلام ) حضرت پرسیدند : چه انگشتری در دست کنم ؟
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : عقیق قرمز ، پس همانا سنگ عقیق ، اول کوهی است که اقرار به وحدانیت خدا و پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت کرده است.
منبع : علل الشرایع: 1 - ص 158 ، بحار : 42 - ص 69 ، وسائل : 5 - ص 82
امام محمّد باقر (علیه السلام):
روزی مردی از کنار امام باقر ( علیه السلام ) عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به نا حق به را تازیانه زده بودند .
پس امام باقر ( علیه السلام ) به راوی فرمودند: چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت؟ بدان همانا اگر انگشتر عقیق در دست داشت، به او به نا حق تازیانه نمی زدند .
امام محمّد باقر (علیه السلام):
اسماعیل فرزند امام صادق ( علیه السلام ) از جدش امام باقر ( علیه السلام ) نقل می کند که حضرت به او فرموده است : ای فرزندم هر کس که شب را صبح کند، در حالی که انگشتر عقیق در دست راستش باشد و هنگام صبح قبل از آن که کسی را ببیند، نگین انگشترش را برگرداند، به طوری که در کف دستش قرار گیرد و سوره قدر را بخواند وبعد آیه موجود را خداوند او را در آن روز از شر آن چه از آسمان نازل میشود و به سوی آسمان بالا میرود و هم چنین از شر آن چه در زمین فرود میآید و از آن خارج میشود، حفظ میکند و محافظت خدا و ولی خدا به سر میبرد تا صبح را به شب رساند .
امام جعفر صادق (علیه السلام):
امام صادق (علیه السلام )خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق ، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و دُرّ نجف . مفضل پرسید : سرورم ، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر دُرّ نجف چیست ؟ حضرت فرمود : هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند و نگاه به آن کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می اندازد ، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود ، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند .
منبع : التهذیب 6 - ص 37 ، جامع الاخبار - ص 134 ، فرحه الغری - ص 86 ، وسائل الشیعه 14 - ص 403
امام رضا (علیه السلام):
امام رضا علیه السلام ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد . پس اول کسانی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) ایمان آوردند ، ساکنان طبقه هفتم آسمان بودند .خداوند ( به علت این عمل آنان ) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد . پس از آن ، ساکنان طبقه چهارم به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) اقرار کردند . خداوند آسمان چهارم را هم به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد . سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیرمومنان (علیه السلام ) اقرار کردند و ایمان آوردند . خداوند اسمان دنیا را به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمانها ایمان آوردند . سپس ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر زمین ( هفت طبقه زمین ) عرضه کرد .اول جایی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) اقرار نمود ، سرزمین مکه بود. پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست. سپس سرزمین مدینه ایمان آورد ،پس آن سرزمین را به وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آراست . سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) اقرار کرد . خداوند آن را به وجود امیر مومنان (علیه السلام ) آراست . سپس خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر کوهها عرضه کرد ، پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت بودند
منبع : اقبال الاعمال 2 - ص 262 ، بحار الانوار 27 - ص 262
امام جعفر صادق (علیه السلام):
بشیر خدمت امام صادق ( علیه السلام ) عرض کرد : فدایت شوم، چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟
حضرت ( علیه السلام ) فرمود: ای بشیر چرا از عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید قافلی استفاده نمی کنی؟ پس همانا این سه عقیق سه کوهی هستند در بهشت که کوه عقیق قرمز بر خانه پیامبر در بهشت و کوه عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا در بهشت و کوه عقیق سفید نیز بر خانه امیرالمومنین در بهشت سایه افکنده اند و همه این خانه ها یکی است. همانا این سه کوه، خداوند را تسبیح و تقدیس و تمجید میگویند و برای دوستان و محبان آل محمد استغفار میکنند.
امام رضا (علیه السلام):
امام رضا (علیه السلام) همچنین درباره همراه داشتن سنگ جزع یمانی از پدرانش از علی(علیه السلام) فرمود: روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد درحالی که در دست او انگشتری با نگین جزع یمانی بود برای ما نماز خواند و وقتی نمازش تمام شد آن را به من داد و فرمود:یا علی! این انگشتر را به دست راستت کن و با آن نماز بخوان .آیا میدانی ثواب نماز خواندن با انگشتری که نگین جزع یمانی دارد هفتاد نماز است و جزع تسبیح می گوید و استغفار می کند و ثوابش را به صاحبش می نویسند
منبع : عیون اخبار الرضا ج 2 - ص 132
خواص سری
همراه داشتن عقیق فقر را از بین می برد.
باعث افزایش برکت و فراخی و زیادی رزق و روزی می شود.
دفع بلا، در برابر حوادث و بلایا از صاحبش محافظت می کند.
سنگ عقیق برای محافظت از چشم زخم می باشد.
از بین برنده ی ترس است و شجاعت را برای صاحبش به ارمغان می آورد.
عقیق با خود خوش شانسی و خوش اقبالی نیز برای صاحبش به ارمغان می آورد.
خواص درمانی
عقیق برای بیماری های دستگاه گوارش مفید است.
استفاده از عقیق برای دردهای استخوانی به ویژه کمر درد مفید است.
برای جلوگیری از خونریزی های شدید به ویژه برای زنان توصیه می شود.
عقیق بسیار پر انرژی است و برای ناراحتی های روحی و بر طرف شدن غم مفید است و همچنین آرامش بخش و شادی آور است.
نحوه نگهداری
جهت تخلیه و پاکسازی عقیق از امواج منفی می توانید آن را در هفته یک بار در آب جاری بشویید. و جهت شارژ مجدد سنگ را در معرض نور خورشید قرار دهید.
کانی شناسی
کانی شناسی:
عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است که بیشتر از سنگ یمانی تشکیل شدهاست. ترکیب شیمیایی آن ۱۰۰% SiO۲یا سیلیس است که البته گاهی عناصری نظیر Al، Fe، Mg، Ca، Ni، Cr در کنار آن قرار میگیرد. ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است.عقیق درخشنده و دارای چمک بلورین میباشد. بهترین آن سرخ، زرد و سفید است. گونهای از آن که ذرات فراوان میکا دارد و براق است دلربا نامیده میشود. شکل بلورهای عقیق، نازک و شش گوش است این کانی در هیدروکسید پتاسیم (KOH) حل میشود.
عقیق به حالت توده های گره خورده در صخره سنگ های گدازه های آتشتفشانی یافت می شود وقتی صخره ها شکاف می خورند، عقیق ها با طرح ها و رنگ های شگرف ظاهر می شوند.
عقیق |
|
کلیات |
|
رده |
کانی |
فرمول |
SiO2 |
ویژگیها |
|
رنگ |
سفید تا خاکستری، آبی روشن، نارنجی تا سرخ، سیاه |
حالت بلوری |
سنگ چخماق نهانبلورین |
ساختار |
ریزبلور لوزیپهلو |
چگالی |
۲٫۶۴-۲٫۵۸ |
دوشکستگی |
تا ۰٫۰۰۴+ |
سختی |
7 |
کهربا
نام انگلیسی: (AMBER)
سختی کهربا 2.5 - 2 می باشد.
کهربا دارای طیف رنگی زرد، قهوه ای، سفید شیری، قرمز، سبز، نارنجی و سیاه به شکل شفاف تا مات یافت می شود.
کهربا به شیره (صمغ) فسیل شده درخت گفته میشود، درختانی مانند کاج، مربوط به 50 میلیون سال قبل که در بعضی از آن ها گیاهان و حشرات دیده می شود و معمولاً به خاطر رنگ زیبایش دارای ارزش است.
معمولاً از این ماده برای ساخت اشیاء تزئینی و جواهر استفاده میشود و خاصیت درمانی دارد و کبد را شست و شو میدهد عمده کهربای جهان عمری بین ۳۰ تا ۹۰ میلیون سال دارد. گاهی در داخل کهربا حشرات و حتی پستانداران کوچک به دام افتاده روزگاران پیش از تاریخ نیز یافت شده اند.
خواص سری
ایجاد صمیمیت، اعتماد به نفس، شادی و موفقیت، دفع چشم بد.
اين سنگ باعث تمايل ما به درمان بيماريها و حفظ تعادل در بدن مي شود. كهربا نيروي اراده را افزايش مي دهد و ما را در درمان پيش از موقع حمايت مي كند تا آن را بي اهميت فرض نكنيم.
• کهربا يا «سنگ آرامش دهنده» به اعصاب شخص آرامش مي بخشد.
• انرژي هاي منفي را از فرد دور مي کند و او را تشويق مي کند که زندگي را زياد سخت نگيرد.
• اين سنگ همچنين در طي مراقبت هاي بعد از عمل جراحي مي تواند آرامش دهنده هيجانات و عواطف باشد.
اثرات شفابخش کهربا شامل:
• مهارنمودن انرژی های اضافی و خارج کردن انرژی های منفی
• کسب انرژی های مثبت و ایجاد آرامش
خواص درمانی
کهربا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهدو برای درمان آلرژی ها و ناراحتی های پوستی بسیار مفید است. مالش کهربا بر روی نواحی دردناک پشت و مفاصل و نقاطی که ورم آن تازه و گرم است تأثیر خوبی دارد. کهربا بهترین علاج برای بند آوردن خونریزی بوده و برای تقویت معده نیز مفید است. کهربا دارای ارتعاشات مغناطیسی فراوان و قوی بوده و برای درمان بیماری های عصبی به ویژه میگرن و تعادل بخش ههای مختلف مغز مفید است. از کهربا به عنوان ماده دارویی استفاده های سنتی زیادی می شده است.
تاثير بر بدن: كهربا از جمله سنگ هاي شفابخش و بسيار متنوع و نيرومند است و عملي شگفت انگيز بر عليه آلرژي ها، اگزوما و بثورات پوستي دارد. همچنين آلرژي هايي كه از حيوانات و گرده هاي گل ايجاد مي شوند و تب يونجه و غيره ... را شفا مي بخشد.
اين سنگ درد دندان را در بچه ها، ناراحتي هاي ريشه دندان در افراد بالغ و ساير ناراحتي هاي دهان و ... را درمان مي كند. التهابات مفاصل، بيماريهاي مزمن، رماتيسم و دردهاي كمر و پشت را كاهش مي دهد. بعلاوه اين سنگ كمك بزرگي به دردهاي ناحيه گلو، زكام، تب، دردهاي چشم،گوش و عفونتهاي مجراي تنفسي مانند برونشيت، سرفه و آسم مي كند. كهربا عملكرد كبد و تيروئيد را حمايت مي كند. زخم ها و التهاب هايي كه در قسمت زانو، ساق پا و ماهيچه هاي بدن صورت مي گيرند، توسط كهربا نيز درمان پذيرند.
1. درمان آرتروز
2. درمان التهاب مفاصل
3. درمان آسم
4. درمان آفت
5. درمان آلرژی
6. درمان اگزما
7. درمان برونشیت
8. درمان تورم پاها
9. درمان اختلالات ستون فقرات
10. درمان تبخال
11. درمان خارش پوست
12. درمان درد صورت
13. درمان دمل و کورک
14. تحریک رشد
15. درمان زخم ها
16. درمان زونا
17. درمان انحراف ستون مهره ها
18. درمان سرفه
19. جزو سنگ های پیشانی وحامی
20. درمان سیاتیک
21. درمان سیا سرفه
22. درمان تصلب شرایین
23. درمان شوره سر
24. درمان صفرا
25. درمان عفونت
26. تقویت عضلات
27. تقویت رباط ها
کانی شناسی
کانی شناسی:
کهربا در گروه سنگهای اورگانیک (منشا گیاهی، حیوانی) قرار دارد. در دوران قدیم زمین شناسی به صورت صمغ از درختان کاج مخروطی شکل به نام (پیتوس-سوکسینیفرا) خارج شده و پس از خشک و سخت شدن به صورت فسیل و سنگ درآمده است.
کهربا از انواع ناهمگونی (صمغی) تشکیل شده که کما بیش در الکل، اتر و کلوروفرم محلول اند و همچنین مواد نامحلول. فرمول کلی کهربا C۱۰H۱۶O است.
عمدتا به رنگ های زرد طلایی تا نارنجی طلایی – سبز – قرمز – بنفش و سیاه یافت می شود. به صورت شفاف و نیمه شفاف، گره ای یا نوک تیز توده وار نامنظم و غالبا با سطحی ترک دار و هواخورده دیده می شود.
سختی کهربا در مناطق مختلف تفاوت هایی دارد، کهرباهای جوان تر، نرم تر از آنهایی هستند که مدت های طولانی زیر خاک مدفون بوده اند.
معادن بزرگ کهربا در جهان:
کشورهای ایتالیا، جمهوری دومینیکن، رومانی، برمه، چین، کانادا، مکزیک، ژاپن، روسیه و آمریکا دارای معدن کهربا هستند. بزرگ ترین معدن کهربا در غرب کالیمینگراد در روسیه در عمق ۳۰ متری زمین در زیر شن و ماسه است.
ریشه نام کهربا:
کهربا در لغت از دو واژه کاه و ربا ساخته شده است و به معنای رباینده کاه است.این معنا به این دلیل برای این ماده به کار می رود که به هنگام مالیده شدن آن به یک پارچه یا امثال آن، در سطح کهربا الکتریسیته ساکن القاء می شود و این الکتریسیته ساکن باعث ربایش کاه می گردد.
واژه عربی کَهرَبا معرب واژه پارسی کَهرُبا است که امروزه در زبان عربی به معنی «الکتریسیته» می باشد که هم اکنون در کشورهای عربی رایج است. در مقابل فارسیزبانان از لغت عربی «برق» به جای الکتریسیته استفاده میکنند.
جید
نام انگلیسی: (JADE)
جید یکی از سنگهای بهادار و سنگی سیلیسی است که معمولاً به رنگ قرمز، زرد، قهوهای یا سبز است.
خواص سری
ضد استرس و ضد اضطراب، آرامش بخش، سنگ صلح و دوستی
مظهر صلح و آرامش و محترم ترين سنگ در شرق ، ضد سرطان ، محافظ در برابر امواج منفي،رفع نگراني ضد افسردگي ،آرامش بخش ،ايجاد خوش شانسي ،رونق كسب و كار ،عشق ورزي ، پاكدامني، آگاهي ، اراده
سنگ جید به عنوان سنگ حامی به کار می رود و به همراه داشتن جید و یا قرار دادن در محل کار یا گوشه ای از اتاق نیروهای منفی را از محیط دور می کند و شادی و آرامش خاصی به روح می بخشد.
خواص درمانی
متعادل کننده فشار خون ، زايمان . تقويت باروري ، بويايي، گوش ها، كبد، كليه ها، دستگاه گوارش، ريه و تسکین درد های عصبي، كبد، مثانه، قاعدگي.
کانی شناسی
کانی شناسی:
جید حاصل در هم آمیختن دانه های بلوری پیروکسن است و دامنه وسیعی از رنگ های سبز، یاسی، سفید، صورتی، قهوه ای، قرمز، آبی، سیاه، نارنجی و زرد را دارد. جید سلطنتی گرانترین نوع آن بوده و سبز زمردی پر رنگ آن ناشی از کروم است. جید همواره خراش هایی روی سطح صیقلی خود دارد.
مهم ترین معدن جید در برمه قرار دارد که از دویست سال گذشته جید سلطنتی شفاف چینی را تأمین می کند.
نکته مهم:
پس از فتح آمریکای مرکزی توسط فاتحان اسپانیایی، اینان استعمال جید را پذیرا شده و اغلب طلسم های ساخته شده از ان را به خود می آویختند و نام آن را سنگ پهلو یا سنگ کلیه نهادند و بر این باور که می تواند در مداوای دردهای کلیه مؤثر باشد.
مالاکیت
مالاکیت: (MALACHITE)
سختی مالاکیت 4 - 3.5 می باشد.
این سنگ مات نوعی مرمر سبز و به رنگ های سبز روشن و سبز زمردی با نوارهای کمرنگ تا پر رنگ سبز تا سیاه دایره وار و لایه به لایه است.
بلور درشت مجموعه ی کریستالی آن بسیار کمیاب و گران است.
خواص سری
تعدیل سیستم انرژی بدن
مظهر خلاقیت، تغییر و قدرت بیان
ممانعت از ترس و تقویت آرامش
محافظت در برابر امواج منفی
تقویت چاکرای چهارم
کمک به تجربه ی برون فکنی
روشن بینی
تقویت عشق ورزی
خواص درمانی
تسکین درد های : زنانه، شکم، طحال، کلیه، دندان، سر، کمر، محافظ زنان در دوران بارداری
تقویت کننده: رشد طبیعی سلول ها، گردش خون، شیرمادر، استخوان بندی، قلب، متابولیسم، شفافیت پوست
درمان کننده: عفونت های چشمی، نازایی، التهاب گلو و مفاصل، زخم ها و اثر آنها، عوارض پریود، رماتیسم، اسهال، سرطان خون، کم خونی، اختلالالت روانی، مسمومیت، تصلب شراین، بیماری های کودکان، کوفتگی، آبله مرغان، آرتروز، اختلال قاعدگی، تورم چربی در بافت ها، اضطراب، اعتیاد به سیگار، بثورات پوستی، جراحت های ناشی از تابش امواج مخرب، ورم گوش، گرفتگی عضلات، گزیدگی، سرطان کبد، قارچ ها.
عقیق آبی
عقیق: (AGATE)
سختی عقیق 7 – 6.5 می باشد.
عقیق به رنگ های متنوعی مانند قرمز، قرمز مایل به قهوه ای، جگری، زرد، کبود (آبی)، سیاه، سبز، خاکستری و خرمایی یافت می شود.
عقیق دارای گونه های متنوعی نیز می باشد مانند عقیق یمنی، عقیق خراسانی، عقیق باباقوری، عقیق شجری، عقیق سلیمانی ، در نجف و ... .
عقیق در مناطق دیگری یافت می شود اما مرغوب ترین نوع آن عقیق یمنی می باشد.
از دیر باز قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانستند و از خود دور نمی کردند و بر این اعتقاد بودند که محافظت کننده در برابر حوادث و بلایا می باشد. و برای افزایش درآمد، رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است.
روایات زیادی از ائمه اطهار و پیامبر در مورد عقیق ذکر شده و بر اهمیت این سنگ تاکید شده است.
آیات و روایات ائمه اطهار
مطالب در مورد روایات عقیق از شماره 1 تا 17 برگرفته از کتاب حلیة المتقین از علامه محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، چاپ هفتم/1390، صفحات 31 تا 33 می باشد:
1.امام صادق (علیه السلام) فرمودند: دوست دارم هر مومنی پنج انگشتر در دست کند، عقیق بابت دفع فقر، فیروزه بابت گشایش کار، یاقوت بابت دفع پریشانی، حدید بابت غلبه بر دشمنان، درنجف بابت آسان شدن امور
2.منقول است که حضرت امیر المؤمنین (ع) چهار انگشتر در دست می کردند، انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش، فیروزه برای نصرت و یاریش، حدید صینی برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها.
3.در حدیث صحیح از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مروی است که عقیق فقر و درویشی را برطرف می کند و در دست کردن عقیق، نفاق را زایل می کند.
4.امام رضا (ع) فرمودند هرکه قرعه به انگشتر عقیق بزند، بهره او تمام تر بیرون می آید.
5.در حدیث معتبر از امام جعفر صادق(ع) منقول است که انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد، امید است که عاقبش مقرون به خیر و نیکی باشد.
6.از ربیعه الروای منقول است که در دست حضرت امام زین العابدین(ع) انگشتر عقیق دید، پرسید که این چه نگین است؟ فرمود که این عقیق رومی است و حضرت رسول(ص) فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده می شود .
7.از حضرت صادق(ع) منقول است که انگشتر عقیق مورث ایمنی است در سفر و در حدیث دیگر از آن حضرت منقول است که هرکه انگشتری بگیرد که نگینش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد. و در حدیث دیگر وارد شده که حاکمی پی شخصی فرستاده بود به سبب جرمی، حضرت صادق(ع) فرمود که انگشتر عقیق به او برسانید چنان کردند، مکروهی به او نرسید.
8.در حدیث دیگری از پیامبر منقول است که شخصی به نزد حضرت رسول(ص) آمد و شکایت کرد که دزد در راه به من رسید و اموال مرا برد حضرت فرمود که چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنید؟ مادام که آدمی آن انگشتر را با خود دارد اندوهی به او نمی رسد.
9.در حدیث دیگر فرمود که انگشتر عقیق با خود دارید که آن اول کوهی است که اقرار کرده است از برای خدا به یگانگی و از برای من به پیغمبری و از برای تو یا علی به امامت.
10. در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم کدام یک از نگین ها بر انگشت خود بنشانم؟ رسول اکرم(ص) فرمودند: چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که این ها سه کوهند در بهشت اما کوه عقیق سرخ پس مشرف است بر خانه رسول خدا(ص) و اما کوه عقیق زرد پس مشرف است بر خانه حضرت فاطمه(س) و اما کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیر المؤمنین(ع) و همه آن ها یک خانه است و از زیر هر کوهی نهری جاری است از برف سردتر، از شیر سفید تر، و نمی خورد از آن نهرها مگر آل محمد(ص) و شیعیان ایشان و هر سه نهر از کوثر می آید و به یک جا می ریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی می کنند و از برای محبان آل محمد(ص) طلب آمرزش می کنند. پس هر که از شیعیان آل محمد یکی از این عقیق ها را در دست داشته باشد، جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی نبیند، از جمیع بلایا در امان باشد و ایمنی یابد از شر پادشاه ظالم و از هر چه آدمی از آن می ترسد و حذر می نماید.
11.در حدیث دیگر منقول است که شخصی را از برابر امام محمد باقر(ع) گذرانیدند که تازیانه بسیار بر او زده بودند، حضرت فرمود انگشتر عقیق او کجاست؟ اگر با او می بود تازیانه نمی خورد.
12.در روایت دیگر از حضرت صادق (ع) منقول است که دستی به سوی آسمان بلند نمی شود که خدا دوست تر دارد از دستی که در آن انگشتر عقیق بوده باشد.
13.در حدیث معتبر از امام حسین(ع) منقول است که چون حضرت موسی (ع) بر کوه طور با حق تعالی مناجات کرد و بر زمین نظر کرد، حق تعالی از نور روی او عقیق را آفرید ، پس فرمود که قسم خوردم به ذات مقدس خود که دستی را به آتش جهنم عذاب نکنم که انگشتر عقیق در آن باشد، اگر ولایت علی بن ابیطالب(ع) داشته باشد.
14.در حدیث دیگر منقول است که جبرئیل نازل شد بر حضرت رسول (ص) و گفت یا محمد(ص) پروردگارم سلامت می رساند و می فرماید انگشتر را به دست راست بکن و نگینش را از عقیق بکن و بگو به علی بن ابیطالب(ع) پسرعمت که انگشتر را به دست راست بکند و نگینش را عقیق بکند، حضرت امیر المؤمنین(ع) پرسید که یا رسول الله عقیق کدام است؟ فرمود که کوهی است در یمن که برای خدا اقرار کرده است به یگانگی و برای من به پیغمبری و برای تو و اولاد تو به امامت و برای شیعیان تو به بهشت و برای دشمنان تو به جهنم.
15.از حضرت امیرالمؤمنین منقول است که نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز جماعتی که غیر عقیق در دست داشته باشند،به چهل درجه زیادتی دارد.
16.سلیمان اعمش روایت می کند که در خدمت حضرت امام صادق(ع) بودم در خانه منصور عباسی پس شخصی را بیرون آوردند که تازیانه خورده بود، حضرت فرمود که ای سلیمان ببین که انگشترش چه نگین دارد؟ گفتم یابن رسول الله عقیق نیست، فرمود که ای سلیمان اگر عقیق بود، تازیانه اش نمی زدند. ایشان را گفتم یابن رسول الله دیگر بفرما، فرمود: که ای سلیمان انگشتر عقیق امان می بخشد از خون، گفتم دیگر بفرما، فرمود: ای سلیمان خدای عزوجل دوست می دارد که بلند کند به دعا به سوی او دستی را که در او نگین عقیق باشد. گفتم دیگر بفرما، فرمود: که عجب دارم از دستی که در آن نگین عقیق باشد، چگونه خالی ماند از دینار و درهم. گفتم دیگر بفرما، فرمود: نگاه دارنده آدمی است از هر بلا. گفتم یابن رسول الله، دیگر بفرما، فرمود: که ایمن می گرداند از فقر. گفتم یابن رسول الله روایت کنم این حدیث را از جدت حسین بن علی (ع) از پدرش امیر المؤمنین(ع) ؟ فرمود بلی.
17.در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد.
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
در شب معراج که به آسمان ها سفر کردم ( به عرش رفتم ) به مرتبه ای رسیدم که نزدیکتر از آن ، به مقام ربوبیت ، تصور پذیر نیست . پس خداوند در آنجا با من بین دو کوه عقیق سخن گفت .
منبع : مائه منقبه - ص 168 ، الشیعه فی احادیث الفریقین
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها):
هر کس انگشتر عقیق در دست کند ، همیشه خیر و خوبی می بیند .
منبع : امالی ص 311 ، وسائل الشیعه 5 - ص 88
امام سجاد (علیه السلام):
ربیعه الرای می گوید : دیدم در دست علی بن حسین (ع ) نگین (عقیق) است به ایشان عرض کردم این چه نگینی است؟
فرمودند : این نگین عقیق رومی است ، هرکس انگشتر عقیق به دست کند حاجتهای او برآورده می شود.
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
کسی نزد حضرت خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و شکوه نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی که آن از هر بدی آدمی را نگاه می دارد.
امام محمّد باقر (علیه السلام):
عقیق سرخ ، زرد و سفید هر سه کوه هایی هستند در بهشت و هر که انگشتری از عقیق بدست کند به جز خیر و خوبی و وسعت رزق نمیبیند.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
هر کس انگشتری که نگینش عقیق است انتخاب کند فقیر نمی شود و کارهایش فقط به نیکو ترین وجه پایان می یابد.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
عقیق محافظ در سفر است.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
دو رکعت نماز به همراه نگین عقیق ، معادل هزار رکعت نماز بدون عقیق است.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد.
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
یا علی، همانا عقیق اولین کوهی است که به ربوبیت خدای متعال و نبوت من و وصی بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.
منبع : اقبال الاعمال - 465 ، بحارالانوار 27 - 262
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
از شما مادامی که این عقیق همراه او باشد غم و غصه ای به او نمی رسد.
امام رضا (علیه السلام):
انگشتر عقیق فقر را از میان می برد، و دست کردنش نفاق و دو رویی را محو می کند.
امام رضا (علیه السلام):
اولین کوههایی که اقرار به ولایت حضرت علی (علیه السلام) کردند ، کوههای فیروزه ، عقیق و یاقوت بوده است .
منبع : بحارالانوار69 - ص 42 ، وسائل 5 - ص 89
امام جعفر صادق (علیه السلام):
امام صادق ( علیه السّلام) ، و آن حضرت از پدران بزرگوارش ( علیهم السّلام ) از امیر مؤمنان علی ( علیه السّلام ) نقل کرده است که فرمود: انگشتری عقیق به دست کنید که خدا شما را برکت دهد، و از بلا در امان باشید.
امام جعفر صادق (علیه السلام):
دوست دارم که هر مومنی از شیعیان ما پنج انگشتر را در دست داشته باشد . یکی از آنها عقیق است ، زیرا عقیق با ایمان ترین و مومن ترین سنگ به خدا و به ما اهل بیت در میان سنگ ها ست .
منبع : مناقب ج 3 - ص 302 ، بحارالانوار ج 42- ص 61 ، مستدرک ج 3 - ص 293
امام جعفر صادق (علیه السلام):
انگشتر عقیق در دست کنید، همانا خداوند با پیامبرش موسی بر کوه عقیق سخن گفت و موسی بر این کوه به مقام کلیم الهی رسید .
امام جعفر صادق (علیه السلام):
امام صادق (علیه السلام ) در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرمود : خیلی عجیب است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار نداشته باشد .
منبع : مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل الشیعه : 5 - ص 91
امام جعفر صادق (علیه السلام):
امام صادق (علیه السلام ) در حدیثی در ادامه بیان فواید انگشتر عقیق می فرماید : خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می شود ، با انگشتر عقیق باشد .
منبع : مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل الشیعه 5 – ص 91
امام جعفر صادق (علیه السلام):
عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر ، انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد .
منبع : کافی 6 - ص 470 ، الامان - ص 52 ، وسائل 5 – ص 89 و90
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد ( وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد ) با موسی بن عمران سخن گفت. سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی ، کوه عقیق را آفرید.
سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی سوزانم و عذاب نمی کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد ، به شرط آنکه ولایت علی (علیه السلام ) را در دل داشته باشد.
منبع : المناقب 3 – ص 302 ، جامع الاخبار - ص 134 ، بحار الانوار 42 – ص 62 ، وسائل 5- ص 87
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
روزی مردی نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد.
حضرت فرمود : چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنی ؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می کند.
منبع : کافی 6 - ص 471 ، جامع الاخبار - ص 134 ، مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل 5 – ص 89
حضرت علی (علیه السلام):
روزی امیر مومنان (علیه السلام ) از کنار جسد کشته ای می گذشتند که انگشتری با نگین عقیق در دست داشت .
در این حال حضرت فرمود : انگشترش را برای من بیاورید.
همراهان حضرت انگشتر مرد مقتول را از دستش درآوردند و به حضرت دادند.
امیر مومنان (علیه السلام ) نگاهی به آن انگشتر کردند و فرمودند : برای چه از صاحبت که تو را در دست داشت محافظت نکردی ؟ ( و مانع کشته شدنش نشدی ؟ )
پس انگشتر به صدا در آمد و گفت : یا علی من عقیق یمانی نیستم.
منبع : الدر الثمین - ص 73
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
ابن شهر آشوب نقل می کند که :
روزی جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت : یا رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) پروردگارم بر تو سلام و درود میفرستد و میفرماید انگشترت را در دست راست کن و نگین آن را هم عقیق قرار بده و به پسر عمویت علی ( علیه السلام ) نیز بگو انگشترش را در دست راست کند و نگین آن را عقیق قرار دهد.
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) پیام جبرئیل را به امیر المومنین ( علیه السلام ) رسانید . حضرت عرضه داشت :یا رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عقیق چیست ؟
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : نام کوهی در کشور یمن است.
حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم):
سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیر مومنان (علیه السلام ) فرمود : یا علی انگشتری را در دست راست کن تا از دسته مقربان الهی باشی .
حضرت (علیه السلام ) عرضه داشت : یا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند ؟
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : آنها جبرئیل و میکائیل اند .
باز (علیه السلام ) حضرت پرسیدند : چه انگشتری در دست کنم ؟
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : عقیق قرمز ، پس همانا سنگ عقیق ، اول کوهی است که اقرار به وحدانیت خدا و پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت کرده است.
منبع : علل الشرایع: 1 - ص 158 ، بحار : 42 - ص 69 ، وسائل : 5 - ص 82
امام محمّد باقر (علیه السلام):
روزی مردی از کنار امام باقر ( علیه السلام ) عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به نا حق به را تازیانه زده بودند .
پس امام باقر ( علیه السلام ) به راوی فرمودند: چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت؟ بدان همانا اگر انگشتر عقیق در دست داشت، به او به نا حق تازیانه نمی زدند .
امام محمّد باقر (علیه السلام):
اسماعیل فرزند امام صادق ( علیه السلام ) از جدش امام باقر ( علیه السلام ) نقل می کند که حضرت به او فرموده است : ای فرزندم هر کس که شب را صبح کند، در حالی که انگشتر عقیق در دست راستش باشد و هنگام صبح قبل از آن که کسی را ببیند، نگین انگشترش را برگرداند، به طوری که در کف دستش قرار گیرد و سوره قدر را بخواند وبعد آیه موجود را خداوند او را در آن روز از شر آن چه از آسمان نازل میشود و به سوی آسمان بالا میرود و هم چنین از شر آن چه در زمین فرود میآید و از آن خارج میشود، حفظ میکند و محافظت خدا و ولی خدا به سر میبرد تا صبح را به شب رساند .
امام جعفر صادق (علیه السلام):
امام صادق (علیه السلام )خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق ، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و دُرّ نجف . مفضل پرسید : سرورم ، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر دُرّ نجف چیست ؟ حضرت فرمود : هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند و نگاه به آن کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می اندازد ، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود ، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند .
منبع : التهذیب 6 - ص 37 ، جامع الاخبار - ص 134 ، فرحه الغری - ص 86 ، وسائل الشیعه 14 - ص 403
امام رضا (علیه السلام):
امام رضا علیه السلام ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد . پس اول کسانی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) ایمان آوردند ، ساکنان طبقه هفتم آسمان بودند .خداوند ( به علت این عمل آنان ) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد . پس از آن ، ساکنان طبقه چهارم به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) اقرار کردند . خداوند آسمان چهارم را هم به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد . سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیرمومنان (علیه السلام ) اقرار کردند و ایمان آوردند . خداوند اسمان دنیا را به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمانها ایمان آوردند . سپس ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر زمین ( هفت طبقه زمین ) عرضه کرد .اول جایی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) اقرار نمود ، سرزمین مکه بود. پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست. سپس سرزمین مدینه ایمان آورد ،پس آن سرزمین را به وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آراست . سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) اقرار کرد . خداوند آن را به وجود امیر مومنان (علیه السلام ) آراست . سپس خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر کوهها عرضه کرد ، پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت بودند
منبع : اقبال الاعمال 2 - ص 262 ، بحار الانوار 27 - ص 262
امام جعفر صادق (علیه السلام):
بشیر خدمت امام صادق ( علیه السلام ) عرض کرد : فدایت شوم، چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟
حضرت ( علیه السلام ) فرمود: ای بشیر چرا از عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید قافلی استفاده نمی کنی؟ پس همانا این سه عقیق سه کوهی هستند در بهشت که کوه عقیق قرمز بر خانه پیامبر در بهشت و کوه عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا در بهشت و کوه عقیق سفید نیز بر خانه امیرالمومنین در بهشت سایه افکنده اند و همه این خانه ها یکی است. همانا این سه کوه، خداوند را تسبیح و تقدیس و تمجید میگویند و برای دوستان و محبان آل محمد استغفار میکنند.
امام رضا (علیه السلام):
امام رضا (علیه السلام) همچنین درباره همراه داشتن سنگ جزع یمانی از پدرانش از علی(علیه السلام) فرمود: روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد درحالی که در دست او انگشتری با نگین جزع یمانی بود برای ما نماز خواند و وقتی نمازش تمام شد آن را به من داد و فرمود:یا علی! این انگشتر را به دست راستت کن و با آن نماز بخوان .آیا میدانی ثواب نماز خواندن با انگشتری که نگین جزع یمانی دارد هفتاد نماز است و جزع تسبیح می گوید و استغفار می کند و ثوابش را به صاحبش می نویسند
منبع : عیون اخبار الرضا ج 2 - ص 132
خواص سری
همراه داشتن عقیق فقر را از بین می برد.
باعث افزایش برکت و فراخی و زیادی رزق و روزی می شود.
دفع بلا، در برابر حوادث و بلایا از صاحبش محافظت می کند.
سنگ عقیق برای محافظت از چشم زخم می باشد.
از بین برنده ی ترس است و شجاعت را برای صاحبش به ارمغان می آورد.
عقیق با خود خوش شانسی و خوش اقبالی نیز برای صاحبش به ارمغان می آورد.
خواص درمانی
عقیق برای بیماری های دستگاه گوارش مفید است.
استفاده از عقیق برای دردهای استخوانی به ویژه کمر درد مفید است.
برای جلوگیری از خونریزی های شدید به ویژه برای زنان توصیه می شود.
عقیق بسیار پر انرژی است و برای ناراحتی های روحی و بر طرف شدن غم مفید است و همچنین آرامش بخش و شادی آور است.
نحوه نگهداری
جهت تخلیه و پاکسازی عقیق از امواج منفی می توانید آن را در هفته یک بار در آب جاری بشویید. و جهت شارژ مجدد سنگ را در معرض نور خورشید قرار دهید.
کانی شناسی
کانی شناسی:
عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است که بیشتر از سنگ یمانی تشکیل شدهاست. ترکیب شیمیایی آن ۱۰۰% SiO۲یا سیلیس است که البته گاهی عناصری نظیر Al، Fe، Mg، Ca، Ni، Cr در کنار آن قرار میگیرد. ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است.عقیق درخشنده و دارای چمک بلورین میباشد. بهترین آن سرخ، زرد و سفید است. گونهای از آن که ذرات فراوان میکا دارد و براق است دلربا نامیده میشود. شکل بلورهای عقیق، نازک و شش گوش است این کانی در هیدروکسید پتاسیم (KOH) حل میشود.
عقیق به حالت توده های گره خورده در صخره سنگ های گدازه های آتشتفشانی یافت می شود وقتی صخره ها شکاف می خورند، عقیق ها با طرح ها و رنگ های شگرف ظاهر می شوند.
عقیق |
|
کلیات |
|
رده |
کانی |
فرمول |
SiO2 |
ویژگیها |
|
رنگ |
سفید تا خاکستری، آبی روشن، نارنجی تا سرخ، سیاه |
حالت بلوری |
سنگ چخماق نهانبلورین |
ساختار |
ریزبلور لوزیپهلو |
چگالی |
۲٫۶۴-۲٫۵۸ |
دوشکستگی |
تا ۰٫۰۰۴+ |
سختی |
7 |
-
بازدید
-
صدور شناسنامه
-
هدیه ویژه
جعبه جواهر رایگان + بینابن (با هر خرید بینابن بگیرید و تخفیف دریافت کنید)
-
نحوه خرید
-
واژگان تخصصی
-
تصاویر این دستبند
تمامی سنگ های زیورآلات جواهری بینا اصل می باشند و خواص معدنی، سری و درمانی خاص خود را دارا بوده و
قابلیت صدور شناسنامه رسمی و معتبر را دارند. در غیر اینصورت، اگر سنگ معدنی نباشد، فقط جنبه تزئینی
دارد و دارای خواص درمانی نیست و از این عناوین استفاده می شود ( اتمی، سنتاتیک، صنعتی و یا نقره تنها).
تمامی زیورآلات با فاکتور رسمی و قابل پیگیری جواهری بینا ارائه میشود.
نام کتاب:حلية المتقين
نویسنده:علامه مجلسی
ناشر:به نشر
|
نام کتاب:اطلس جامع گوهرشناسی: راهنمای دقیق گوهرها
نویسنده:دکتر رحیم مجیدی
ناشر:کسماء
|
نام کتاب:سنگها و خواص اعجاب انگیز
نویسنده:موحد ابطحی
ناشر:عطر عترت
|
نام کتاب:خواص سری و درمانی جواهرات و سنگ ها
نویسنده:جمشید مبین
ناشر:جمشید مبین
|
نام کتاب:معجزه نگین
نویسنده:علی رضا اسداللهی فرد
ناشر:صبح پیروزی
|
نام کتاب:تغییر سرنوشت و درمان با سنگهای قیمتی
نویسنده:دایا ساری چکرن
ناشر:عصر روشن بینی
|
نام کتاب:راهنمای مصور و جامع سنگهای قیمتی
نویسنده:کالی هال
ناشر:پازینه
|
نام کتاب:سنگ درمانی
نویسنده:شوفل برگر
ناشر:اهورا
|